سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

گندم قیمت مناسب برای هر کیلو 11 تا 12 هزار تومان

اخبار کشاورزی:  گندم قیمت مناسب برای هر کیلو 11 تا 12 هزار تومان

کاج پرس: 14/11/1400

اگر فرض کنیم که تورم طی 6 ماه آینده تغییر زیادی نخـواهد کرد و در فصل اولین برداشت گندم در مناطق گرمسیر که حداقل 3 ماه و نیم آینده آغاز می‌شود با نرخ غیر منتظره تورم مواجه نمی‌شویم- که بعید به نظر می‌رسد- باید گفت قیمت گندم حداقل باید 11 هزار تومان برای هر کیلو باشد و البته توسط شورای قیمت گذاری مستقر در وزارتخانه، مرکب از بخش دولتی، تشکلی و کشاورزان انجام شود. دخالت کمیسیون تلقیق در قیمت گذاری گندم آن هم بدون بررسی لازم و کافی کارشناسانه و اعلام 9 هزار و پانصد تومان، به سود کشاورزان، کشاورزی و نهایتا منافع کشور نیست.

حتی عده ای بر این نظرند که با توجه به رشد شتابنده نرخ تورم باید این قیمت برای اقلیم‌های سرد که در ماه‌های پاییز گندم را برداشت می‌کنند 12 هزار تومان تعیین شود، اما به رغم این بحث‌ها که جنبه تحلیلی دارد و حسب جمع بندی نظرات کشاورزان، کارشناسان، بعضی از مدیران یا اعضای تشکل‌ها در یک فضای آزاد و بدون رودربایستی با پایگاه خبری کشاورزی آینده جهان (کاج پرس) ابراز می‌شود، شاهد هستیم همین شورای قیمت گذاری نظرات دولتی را تحمیل کرده است بی آنکه مسئولیتی در مورد عواقب آن داشته باشد!

مگر همین شورا نبود که قیمت گندم را برای سال زراعی امسال (1401-1400) 7 هزار و 500 تومان اعلام کرد؟ اما وقتی در سیستان و بلوچستان آن اتفاقات برای نان، قوت لایموت مردم افتاد که عبدالناصر درخشان نماینده دور یازدهم مجلس گفت؛ «در ایرانشهر مردم بایستی پارتی داشته باشند تا بتوانند نان از نانوایی خریداری کنند؛ قیمت یک عدد نان به ۱۰ هزار تومان رسیده است و صف‌های طولانی را در نانوایی‌ها شاهد هستیم» و ماجرا خبری شد، دستپاچه، موضوع افزایش قیمت گندم از سوی کمیسیون تلقیق مجلس شورای اسلامی 9 هزار و 500 تومان اعلام شد!

به گزارش کاج پرس، از سال‌های قبل هم شاهد بودیم عدم تناسب قیمت گندم با اقلامی مانند جو و ذرت موجب شد که گندم به جای ذرت و جو به واحدهای دامداری یا مرغداری نشت کند، حالا هم یکی از دلایل کمبود نان در استان سیستان و بلوچستان، سرریز آرد به واحدهای دامداری به جای ذرت 8 هزار تومانی و جو 8 هزار و 500 تومانی است. پس باید قیمت گندم را به گونه ای اعلام کرد که خوراک دام و طیور نشود!

............... کدF 241

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .