شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

برآمد بی سابقه جایگاه کشاورزی و مواد غذایی در صحنه سیاسی جهان

برآمد بی سابقه  جایگاه کشاورزی و مواد غذایی در صحنه سیاسی جهان

 

چهارشنبه 23/12/1401          9:56

کشاورزی آینده جهان:

مرکز روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی یکی از روزهای پایانی سال 1401 را به دو موضوع عمده؛ یکی بحث و گفتگو و جمع بندی تعامل دو سویه میان این مرکز و رسانه های مرتبط با بخش کشاورزی و بازرگانی آن در دو بخش رسانه های عمومی و تخصصی، همچنین توضیح و تشریح برنامه های گسترش کشت دیم با حضور دکتر هاشمی معاونت هماهنگی ستاد اجرایی کشت دیم، مهندس مهاجر معاونت زراعت و مهندس عزیزکریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی، همچنین پیگیری اجرای کشت دیم اختصاص داد.

این نشست صمیمی با خبرنگاران و تجلیل از آنان به خاطر تلاش های یک ساله فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، با ابتکار دکتر رضازاده مدیر این مرکز، خانم دکتر زارعان معاون ایشان و سایر همکاران در روابط عمومی برگزار شد که در ابتدا دکتر رضازاده به استناد آمار و ارقام و در دو بخش رسانه های عمومی و تخصصی و در دو کلیپ جداگانه موضوع دستاوردهای اطلاع رسانی در رسانه های مکتوب و مجازی و انجام مصاحبه های تشریحی و توضیحی در صدا و سیما را به مناسب های مختلف برشمرد و از تلاش های همه فعالان این بخش قدردانی کرد.

این گزارش مستند در نوع خود به عنوان یک پژوهش قابل استناد با استقبال رسانه های حاضر در این نشست مواجه شد و آنان به خوبی با طیف گسترده عملکرد این مرکز اعم از نقش خبرسازی و فرهنگ آفرینی هر کدام به تفکیک در جهت تقویت جایگاه کشاورزی در عرصه تولید و بازرگانی آشنا شدند. این مستندسازی ها بر اساس موارد و مصادیق متنوع اطلاع رسانی، دامنه وسیع تلاش شبانه روزی فعالان مرکز روابط عمومی را به خوبی آشکار می ساخت.

دکتر رضازاده با تجزیه و تحلیل ضرورت های متفاوت کشاورزی در دو بخش تولید و بازرگانی و تامین نیاز مردم به مواد غذایی به ویژه مواد پروتئینی و بازرگانی گسترده و در عین حال پیچیده بازرگانی متکی به عرضه و تقاضای شبانه روزی مصرف کنندگان یادآور شد: سوابق کاری اینجانب در عرصه روابط عمومی و فعالیت های فرهنگی نشان می دهد که یکی از دشوارترین کارها در حوزه روابط عمومی موضوعات کشاورزی است زیرا مردم در طول شبانه روز حداقل در سه نوبت صبح، ظهر و شب با مواد غذایی سر و کار دارند و کوچکترین کمبودی بلافاصله رسانه ای می شود، حساسیت مسئولان بالادستی و نمایندگان مجلس را برمی انگیزد، لذا هوشیاری و گوش به زنگ بودن از خاصیت های ویژه روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی است.

رضازاده در فرازی دیگر از بحث خود، موضوع امنیت غذایی را نه تنها در عرصه ملی، بلکه در صحنه جهانی مورد مداقه قرار داد و گفت: این مفهوم در هیچ دوره ای از تاریخ کشورها طی سه دهه گذشته و در قرن پیش رو تا این اندازه حساس و بحث برانگیز نبوده است و جنگ روسیه و اوکراین، به حدت و شدت این حساسیت افزود و آن را به یک برآمد قابل توجه جهانی در میان سیاستمداران و اداره کنندگان کشورها تبدیل کرد.

وی یادآور شد: به خاطر داریم که موضوع ذخیره سازی غلات، گندم، حبوبات، مواد غذایی قابل نگهداری و حتی مواد پروتئینی به روش انجماد، در 4 تا 5 سال گذشته و قبل از بحران کرونا بسیار بیش از سه دهه گذشته به یک سیاست اجرایی با اولویت درجه یک تبدیل شده.

دکتر رضازاده از این تحلیل چنین برداشت کرد که کشاورزی در تمام کشورهای دنیا بعد از جنگ روسیه با اوکراین، از عرصه سیاست های اقتصادی و بازرگانی متعارف به یک عرصه سیاسی با حساسیت زیاد برآمد یافت و بر اساس نظر بعضی از نظریه پردازان اقتصادی به یک موضوع سیاسی تبدیل شد.

فرآرویی کشاورزی از اقتصاد کلان کشورها به سیاست را می توان یک برآمد جدید در دیپلماسی جهانی به شمار آورد که بسیاری از روسای دولت ها نیز تاکید می کنند؛ کشاورزی و تولیدات آن و بازرگانی مواد غذایی یا مواد اولیۀ منجر به غذا بسیار بیش از گذشته اهمیت یافته است.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان ساخت: به همین دلیل، جایگاه خبرنگاران، تحلیل گران و مفسران کشاورزی از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده و باید دولت ها به این بخش از اطلاع رسانی توجه بیشتری داشته باشند.

در ادامه این بحث، موضوع جهش در کشت دیم با حضور دکتر هاشمی، مهندس مهاجر و مهندس فرامک عزیزکریمی مورد بحث و پرسش و پاسخ قرار گرفت که در گزارشی جداگانه به آن می پردازیم.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .