شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

تحلیل کشاورزی

آقای وزیر، سری به تاریکخانه محله قبلی خود بزند!

آقای وزیر، سری به تاریکخانه محله قبلی خود بزند!

 

دوشنبه 27 شهریور

کشاورزی آینده جهان- منصور انصاری

بعد از آنکه سازمان مرکزی تعاون روستایی بر سر خرید یا معامله مبهم نهاده های دامی از کانال های غیر رسمی و غیر متعارف با مشکلاتی مواجه شد و دکتر نیکبخت وزیر کنونی برای حل مشکلات و رفع تخلفات و ریشه یابی آنها به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی منصوب و مشغول به کار شد و جلسات مستمر، متعدد و پی در پی با بخش های مختلف گذاشت، یکباره و بدون جمع بندی و یا نتیجه گیری از مسئولیتی که بر عهده گرفته بود، برای قبول وزارت به مجلس معرفی و با حمایت گسترده مطبوعات تخصصی بعضا از زبان تشکل ها مواجه و پس از طی مراحل رای گیری در مجلس، وزیر شد و در جایگاه وزارت قرار گرفت.

سپس ایشان بلافاصله با طیف گسترده ای از مسائل پیچیده و دشوار درگیر شد؛ یک روز برای تامین ارز نهاده ها و روز دیگر در جهت تثبیت قیمت گوشت مرغ کوشید و روز دیگر تخم مرغ که قیمت هر کدام در مدت کوتاه وزارت ایشان با نوسانات شدید در بازار عرضه می شدند به گونه ای که قیمت تخم مرغ پس از یک دوره سقوط هم اکنون در مواردی به شانه ای 130 هزار تومان رسیده و در مناطقی از پایتخت از این رقم هم بالا زد ه است. مسائلی که در مطلبی دیگر تحت عنوان عملکرد 100 روزه وزیر بحث خواهد شد و فعلا جای آن نیست.

آنچه در این مقاله مورد مداقه قرار می گیرد، عملکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی بعد از رفتن ایشان است. گرچه نیکبخت به روش معمول خود گزارشی از عملکردش در این سازمان یعنی میزان تخلفات، چگونگی حل و فصل آنان، ریشه انحرافات و سوء استفاده های احتمالی را هرگز به مطبوعات ارائه نداد و سربسته و دربسته با خود برد به مثابه آن که «نه خانی آمده و نه خانی رفته»، اما سازمان تحت سرپرستی هادربادی که اصولا روحیه اداره چنین سازمان پر مسئله ای را نداشت و غیر مسئولانه، بدون اینکه توانایی انجام چنین کاری را در خود سراغ داشته باشد تصدی آن را پذیرفت، نزدیک به سه ماه است به غیر از صدور اطلاعیه ها و اعلامیه های ناگزیر فصلی، گزارشی حاکی از مقابله با تخلفات، انحرافات و فسادهای پیش گفته ارائه نداده است.

نباید فراموش کنیم در اطراف مدیر قبلی این سازمان و قبل از دکتر نیکبخت، حرف و حدیث های بسیاری به میان آمد. در آن هنگام، وزیری بود به نام ساداتی نژاد که خاستگاهش مجلس بود و از آن سنگر همیشه با انتقادات شدید و گذشت ناپذیر از نارسایی ها و کمبودهای عملکرد وزارت جهاد کشاورزی سخن می گفت، تا اینکه برای وزارت در دولت یک دست سیزدهم به مجلس معرفی و با رای بسیار بالا وزیر شد. ولی وزارت ایشان چندان نپائید و گویا اصرارش به دفاع از مدیر پیشین سازمان مرکزی تعاون روستایی بر سر معامله غیر متعارف خرید نهاده ها از روسیه و بی توجهی به هشدارهای مکرر رسانه های تخصصی که بارها نوشتند به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اقتدا نکند و دستش را در سوراخ مار این معامله مشکوک نبرد، کار دستش داد و شاید به این دلیل یا دلایلی دیگر که فعلا بر کسی مکشوف نیست به برکناری اش انجامید، وزیری که اصلا به حرف رسانه های تخصصی گوش نکرد و در ارومیه، آنها را که از روی دلسوزی به ایشان تذکر می دادند و انتقاد مشفقانه می کردند رسانه های زرد نامید.

الان کسی نمی داند دکتر ساداتی نژاد، وزیری که در اوج بود و کسی گمان نمی کرد این چنین حتی بدون تودیع و معارفه کنار گذاشته شود کجاست و به یک باره از صحنه کشاورزی مملکت ناپدید شد.

حال، حکایت های دیگری در سازمان مرکزی تعاون روستایی و اتحادیه سراسری زمزمه می شود که به نظر نمی رسد «هادربادی» بتواند آنها را که دنباله تخلفات پیشین به شکلی دیگر هستند را به سرانجام برساند، زیرا وضعیت این سازمان هنوز به ثبات نرسیده. تا آنجا که تعدادی از کارشناسان در هفته گذشته با تجمع در اتاق ها، طبقات و حتی دفتر ایشان خواستار رسیدگی به مواردی شدند که به نظر آنان بستر ساز تخلفات بعدی است.

این ادعای کارشناسان گرچه هنوز مبهم است ولی موجب نگرانی در چند بخش سازمان شده و وضعیت کاهنده ای را برای فعالیت های عاجل سازمان مرکزی فراهم ساخته است.

در پایان باید گفت، به نظر می رسد دکتر هادربادی سرپرست کنونی سازمان مرکزی تعاون روستایی آمادگی لازم و کافی برای اداره امور این سازمان را به رغم حسن نیت و سابقه مثبت و سازنده ای که در آن داشته را ندارد. لذا لازم است که وزیر بسیار مشغول جدید، سری به تاریکخانه این سازمان که قبلا ریاستش را بر عهده داشته و به مثابه محله قدیمی ایشان محسوب می شود و اتحادیه سراسری بزند تا اگر مشکلی هست برطرف گردد. جز این، رسانه های مستقل ناگزیرند موضوع را بیشتر بشکافند.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .