پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل روز: کشاورزی، عرصه تاخت و تاز نمایندگان رانت جوی رأی محور

 

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان-21/ 01/ 1402

منصور انصاری

از موضع گیری های متعدد و مکرر بعضی از نمایندگان مجلس آشکار است که معیشت مردم و امنیت غذایی برای مملکت و بسیاری از دهک های جامعه برایشان چندان مهم نیست.

این گروه از نمایندگان جناحی سیاسی، کاری با قدرت خرید مردم، دستمزدها، حقوق کارگران و معلمان، دیپلماسی خارجی ،کمبود های ارزی و ده ها و بلکه صدها موضوع که به طور مستقیم با آرامش، امنیت و رفاه و زندگی متعارف مردم مربوط است کاری ندارند و البته به جز حفظ ظاهر و حرکت های نمایشی هم حرف و سخنی نمی گویند و یا اقدامی برای تغییر اوضاع در ابعاد داخلی و خارجی انجام نمی دهند زیرا خودشان با مشکل معاش و معیشت و اجاره مسکن و خودرو و ... مواجه نیستند و اهمیتی هم به حداقل 5 دهک جامعه که در مضیقه شدید به سر می برند نمی دهند.

این دسته از نمایندگان مجلس که تعدادشان روز به روز بیشتر می شود، این موضوعات به ویژه امنیت غذایی و یا بعضی نارسایی های آزار دهنده در مورد افزایش مستمر قیمت مواد غذایی، محصولات زراعی و باغی، مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز و تامین نهاده های تولیدی، کود، سم، بذر را فقط به این خاطر دوست دارند که ابزاری قوی برای برخورد با وزارت جهادکشاورزی داشته باشند و در ازای آن در عرصه های مختلف رانت دریافت کنند، مثلا در ساختار و تشکیلات وزارتخانه و سازمان های جهاد کشاورزی استان ها به ویژه حوزه های انتخابیه نفوذ و از این طریق رأی جمع کنند یا برای حامیانشان در فلان استان و شهرستان و بخش از طریق وزیر جهادکشاورزی این یا آن امتیازی و مجوز وحواله کمباین وتراکتور ارزان قیمت بگیرند.

در مواردی از طرح استیضاح ها نیز، کیف وزیر را پر از مجوز تراکتور می خواهندیا در تشکیلات وزارتخانه خوستار ند که پسرعمه، دخترخاله و خلاصه قوم و خویش خود را به موقعیت بالاتری ارتقاء دهند، حتی اگر تحصیلات و تخصص های لازم برای آن سمت را نداشته باشند.

به واقع، اعلام نظرو مخالفت این گروه از نمایندگان مجلس و مثلا انتقاد آنان از فلان کشتی نهاده های دام و طیور یا کالاهای اساسی که در بنادر پهلو گرفته و در حال حاضر از جیب بیت المال به صورت ارزی به آنها دموراژ (زیان توقف برای تخلیه) می دهند برای اخذ امتیاز است نه نگرانی از وضع مرغدارانی که منتظر کنجاله سویا یا ذرت هستند یا رسیدن فلان کالا برای تعادل قیمتی.

این نمایندگان سیاسی کار در جستجوی امتیاز، نمی گویند اگر کشور ما به لحاظ دارویی و مواد غذایی در تحریم به سر می برد، این همه کشتی کالاهای وارداتی که غالبا از کشورهای تحریم کننده می آیند، نه الزاما چین روسیه، چطور اجازه یافته اند به سمت بنادر ما حرکت کنند؟!

اینها از یک طرف از ظلم بی پایان تحریم ها در مورد تمامی کالاها سخن به میان می آورند و البته اشاره ای به استثناء بودن دارو و مواد غذایی نمی کنند که اگر اینها تحریم هستند پس ارز آنها چگونه پرداخت می شود و از کجا خریداری میشوند ، از یک سو به سازمان برنامه و بودجه یا بانک مرکزی فشاری نمی آورند تا ارز مورد نیاز برای واردات این گروه از کالاها به موقع و اندازه کافی تامین شود.

این در حالی است که انتظار می رود اگر بانک مرکزی هم بگوید ارز ندارم، ایشان به عنوان نمایندگان مردم، علل و عوامل کمبود ارز در بانک مرکزی و موضوعات حاد برون رفت از تحریم ها مانند از سرگیری مذاکرات برجام که با شعارهای تند و تیز و غیر مسئولانه همین ها بهانه ای برای زیاده طلبی طرف های مقابل شد را در صحن علنی مجلس طرح کنند.

این نمایندگان ولی تا بخواهی برای مچ گیری و در نهایت تحمیل خواسته های شخصی خود که ربطی به منافع ملی ندارد، بر کمبودهای اجتناب ناپذیر ناشی از کمبود ارز و اعتبارات ریالی در بخش کشاورزی انگشت می گذارند که البته اگر توأم با تلاش سازمان یافته برای حل آنها در بخش های دیگر دولت باشد جای سپاسگزاری، تحسین و تقدیر دارد، اما متاسفانه چنین نیست، زیرا شاهد هستیم که ایشان یا دست کم بخش عمده ای از آنان، حتی یک حرکت محسوس برای حل مشکلات فرابخشی وزارت جهادکشاورزی و کشاورزان طی چندین ماه اخیر انجام نداده اند.

بسیاری از این نمایندگان، دیوار کوتاه امتیازگیری از وزارت جهادکشاورزی که متاسفانه به دلیل بعضی ضعف ها ناتوان و فشل شده است را پیدا کرده و بسیاری از آنان از هم اکنون به فکر کسب رأی برای دور بعدی انتخابات هستند، لذا سازمان تعاون روستایی به لحاظ شعب گسترده و مویرگی تعاونی های آن در اقصی نقاط کشور برایشان اهمیت فوق العاده ای یافته است.

در آینده نزدیک خواهیم دید که این سازمان دولتی و اتحادیه های نیمه دولتی و مردمی سراسری و استانی، تعاونی های شهرستانی و همچنین سایر تشکل های تولیدی این زیرمجـموعه گسترده، محل قرار و مدار نمایندگان مجلس خواهد بود!

به هر حال کشاورزی کشور و کشاورزان با دلهره بسیار و بی پناهی در شرایط دشوار با مصائب تولید، قیمت تمام شده، قدرت پایین خرید مردم و بلایای طبیعی سرمازدگی، یخبندان، بادهای تند، سیل، آفت ها و بیماری های اپیدمی و بسیاری موضوعات دیگر دست و پنجه نرم می کنند و فریادرسی هم در مجلس ندارند، زیرا بسیاری ازنمایندگان این دور مجلس سیاسی کار هستند و با سیاسی کاری و آرای کم به مجلس رسیده اند لذا بیش از آنکه به فکر مشکلات مردم و کشاورزان و کشاورزی مملکت باشند به فکر تثبیت موقعیت سیاسی خود و حضور مجدد در مجلس می باشند. والسلام.

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

 

t.me/kajpress00

 

instagram.com/kajpressnews 

 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .