جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

آغاز فعالیت مرکز مشاوره فناورانه شیلات و آبزی‌پروری در هرمزگان

 

C_91.jpg

کشاورزی آینده جهان: 9/3/1402

مرکز مشاوری فناورانه شیلات و آبزی‌پروری با هدف ایجاد اشتغال مولد، افزایش صادرات و ارز آوری و کمک به بهبود امنیت غذایی کشوری و اقتصاد مناطق جنوبی در بندرعباس آغاز بکار کرد.

خدمات مشاوره فنی و اقتصادی و بازاریابی، مشاوره تأمین تجهیزات، لوازم مورد نیاز مزارع تکثیر و پرورش آبزیان و برگزاری دوره‌های مهارتی و کاربردی آموزش‌های فناوری‌های نوین آبزیان از جمله زمینه‌های فعالیت مرکز مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری از جمله زمینه‌های فعالیت این مرکز است.

همچنین بازدید کارشناسی در جهت کمک به تولید مزارع آبزیان دریایی و راهکارهای کارشناسی رفع موانع و مشکل‌های تولید آبزیان دریایی، کمک به مدیریت و برنامه‌ریزی تخصصی زنجیره تولید آبزیان دریایی و تربیت نیروی انسانی، تکنسین فنی و مدریت تخصصی مزارع آبزیان دریایی هم جزو زمینه‌های آن محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری اقدامی به جا و مؤثر در حوزه زنجیره این بخش است،‌ گفت: این بخش باید به عنوان بخشی از اقتصاد دریا محور مد نظر قرار داشته باشد.

عادل شهرزاد ضمن بیان اینکه برنامه هفتم بسیار به اقتصاد دریا محور پرداخته تأکید داشته است، ادامه داد: اما آنچه در هرمزگان هست ساحل محور بوده و هنوز وارد اقتصاد دریا محور نشده‌ایم.

وی اضافه کرد: مرکز مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری که امروز فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد در زمینه اقتصاد دریا می‌تواند یکی از حلقه‌های تکمیل‌کننده این زنجیره باشد.

وی اضافه کرد: مرکز مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری که امروز فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد در زمینه اقتصاد دریا می‌تواند یکی از حلقه‌های تکمیل‌کننده این زنجیره باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان اشاره کرد: در حوزه آبزی پروری و به‌خصوص پرورش میگو، همیشه اعداد و ارقام بیان می‌شود که از سطح است،‌ مثلا پنج هزار هکتار،‌۱۰ هزار هکتار و هدف گذاری تا ۵۰ هزار هکتار است.

شهرزاد افزود: تا زمانی که بر روی سطح فکر می‌کنیم به طور خودکار بهره‌وری را نادیده می‌گیریم، این ادبیات را باید اصلاح کرد و به جای تأکید بر سطح؛ بر عمل‌کرد تأکید داشته باشیم.

وی مثال زد: مثلاً به جای اینکه بگوییم ۵۰ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو باید بگوییم ۳۰۰ هزار تن تولید میگو داشته باشیم که این ۳۰۰ هزار تن تولید میگو به طور خودکار ما را به سمت استفاده از فناوری‌های نوین هدایت می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: قدم بزرگی در سفر رییس جمهور به هرمزگان برداشته شد و هزار میلیارد تومان برای برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو اختصاص یافت که تا کنون ۱۰ سایت در دستور قرار گرفته و بخشی از کار انجام شده است.

شهرزاد در بخش دیگری از سخنان خود به زنجیره‌های ارزش اشاره کرد و گفت:‌ موضوع زنجیره‌های راهبردی ارزش سابقه بسیاری در حوزه پرورش میگو دارد.

وی ادامه داد: اما هنوز کامل نشده است و از ۲۳ حلقه‌ای که در سال گذشته مطرح شد و باید صفر تا ۱۰۰ آن‌ها را داشته باشیم تنها ۱۰ تا ۱۲ حلقه را داریم.

شهرزاد اذعان کرد:‌ یعنی هنوز مشکل میگوی مولد را داریم و مزارع پرورش استاندارهای لازم را ندارند تا سپس به فرآوری و صادرات برسیم. رئیس هیأت مدیره جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان هم در این آیین گفت: انتقال فناوری و بومی سازی فناوری به کشور براساس برنامه هفتم توسعه یکی از مهمترین ماموریت‌هایی است که بر عهده جهاددانشگاهی قرار گرفته است.

محمد دلپسند با اشاره به اهمیت حوزه صنعت آبزی پروری افزود: این صنعت دارای اهمیت راهبردی برای تنوع بخشی به منابع غذایی کشور بوده و جهاد دانشگاهی یکی از اولویت‌های خود را تکمیل زنجیره ارزش در کشور قرار داده است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی هرمزگان هم ماموریت فعالیت در زمینه تأمین خوراک آبزیان را برعهده دارد و فراهم آوردن بسترهای لازم برای رسیدن به این هدف نیازمند برنامه‌ریزی، حمایت، جذب نیروهای تخصصی، نزدیک شدن به صنعت، نزدیک شدن متولیان امر در اداره‌های دولتی به دانشگاه و فراهم کردن بسترهای مختلف دیگر است.

رئیس هیأت مدیره جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان خاطر نشان کرد: یکی از مقدمه‌های لازم ایجاد همین مرکز بود که بتوان تبادل نظر و تشریک مساعی اضلاع صنعت آبزی پروری را در آن داشت.

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی هرمزگان جزو یکی از واحدهایی است که قدم‌های اولیه را در فعالیت‌های فناورانه در صنعت بر می‌دارد و برنامه جدی برای ورود به تأمین خوراک آبزیان دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی اشاره کرد: طرح‌های خود را در این زمینه به مسوولان داده‌ایم و بنا شده این طرح‌ها در همین مرکز بیشتر مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.......... . ............................... کد 91 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .