جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

تولید آرد و نان کامل کلید خورده است

G-__21.jpg

کشاورزی آینده جهان: 1/02/1403

مجری طرح توسعه گندم و برنج کشور گفت: برای افزایش تولید برنج در واحد سطح و جایگزینی ارقام پرمحصول به جای ارقام محلی با مشارکت جامعه ۷۰۰ هزار نفری برنجکاران برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

سهراب سهرابی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: ارقام پرمحصول به طور متوسط تا دو برابر ارقام محلی تولید دارند.

وی تقویت تغذیه گیاهی در زراعت برنج را از دیگر برنامه‌ها عنوان و اظهار کرد: برنامه ویژه‌ای برای تقویت تغذیه گیاهی و مصرف کودها به ویژه کود پتاسه در شالیزارها داریم و همزمان به دنبال مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز با روش‌های بیولوژیک در راستای تولید محصول سالم هستیم.

سهرابی ادامه داد: در راستای تولید محصول سالم در سال جاری در سطح ۵ هزار هکتار در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان پایلوت اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شعار امسال می‌خواهیم جهش خوبی در تولید محصولات سالم و عاری از سموم داشته باشیم.

کاهش ضایعات برنج با مشارکت شالیکوبی‌ها

مجری طرح توسعه گندم و برنج کشور، توسعه کشت مکانیزه، تسطیح، نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری و ساماندهی کارخانه‌های شالیکوبی با مشارکت مردم را از دیگر برنامه‌های معاونت زراعت در سال جاری عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با مشارکت کارخانه‌های شالی‌کوبی، ضایعات برنج به حداقل برسد و ضریب تبدیل افزایش یابد.

وی درباره جهش تولید گندم نیز اذعان داشت: در ایران یک میلیون و ۳۰۰ هزار گندمکار داریم و با فعالیت مستمر و سختکوشی آنان می‌توانیم به شعار امسال و جهش تولید دست پیدا کنیم.

سهرابی ساماندهی و فرآوری بذور اصلاح شده، تغذیه متعادل کودهای شیمیایی با کمیت و کیفیت بالا، ادامه طرح جهش تولید در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کشاورزی قراردادی و توسعه سامانه‌های آبیاری در سطح مزارع و توسعه کشت‌های مکانیزه را از جمله محورها و برنامه‌های معاونت زراعت برای جهش تولید با مشارکت مردم برشمرد.

کشت قراردادی ۳.۲ میلیون هکتار گندم

وی درباره کشاورزی قراردادی تصریح کرد: بیش از سه میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی گندم در سال زراعی جاری داشتیم.

سهرابی تولید آرد و نان کامل را از دیگر برنامه‌ها عنوان و اظهار کرد: با مشارکت مردم و مجموعه تشکل‌ها، تولید نان کامل را از سال گذشته در کشور شروع کرده‌ایم.

وی افزود: حداکثر سبوس‌گیری در نان کامل، ۴ درصد است و در این نان جوانه و همه اجزای گندم، آرد و تبدیل به نان می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، مجری طرح توسعه گندم و برنج کشور تصریح کرد: با تولید آرد و نان کامل می‌توانیم به جهش تولید و خودکفایی در کشور دست پیدا کنیم ضمن آن که این اقدام جهشی در افزایش سلامت جامعه خواهد بود................................ ............................ // کد 21 G_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .