یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

رشد ۲برابری صادرات تخم مرغ با مشارکت بخش خصوصی

G-__203.jpg

کشاورزی آینده جهان: 17/02/1403

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: بازار تخم مرغ با الگوی مشارکت تشکل‌ها به ثبات رسیده به طوری که صادرات این محصول ظرف مدت یک سال افزایش بیش از دو برابری داشته است و این الگو برای سایر کالاهای اساسی قابل تسریع است.

علیرضا پیمان پاک درباره تنظیم بازار کالاهای اساسی با مشارکت تشکل‌ها، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و راهبردی در بحث تنظیم بازار تقویت و رونق تولید است؛ زیرا وقتی عرضه از تقاضا فزونی بگیرد و به طور طبیعی تنظیم بازار اتفاق می‌افتد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در بحث تنظیم بازار باید منافع تولیدکننده تامین شود؛ زیرا با هرگونه تصمیم و قیمت‌گذاری دستوری و هرگونه نظارت و فشار روی بازار نمی‌توانیم به ثبات و تعادل و تنظیم بازار دست پیدا کنیم در این بخش حوزه تخم مرغ یک نمونه بارز است.

وی اضافه کرد: به طوری که طی ۳ سال گذشته رونق تولید داشتیم و در کنار این افزایش تولید، بحث نهاده‌ها و کاهش هزینه تولید در دستور کار بود و توانستیم یک اطمینان خاطر برای تولیدکنندگان داشته باشیم؛ زیرا تخم مرغ یک موضوع حساس است. در ۶ماهه اول سال به دلیل گرم شدن هوا کاهش مصرف و در ۶ماهه دوم سال با افزایش تقاضا افزایش مصرف داریم.

به گفته پیمان پاک، در سال‌های گذشته به صورت سنتی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام و مجموعه‌های مختلف خرید تضمینی انجام می‌دادند؛ یعنی تخم مرغی را خریداری می‌کردند که ۱ تا ۱.۵ ماه بعد دیگر صنعتی می‌شد و کاهش قیمت پیدا می‌کرد و تنها یک هزینه تنظیم بازاری روی دست دولت می‌گذاشت.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: شیوه دیگر اینکه دولت با حمایت و همراهی بخش خصوصی برنامه‌ریزی کند تا این مازاد عرضه را به بازار کشورهای اطراف صادر کند، به طوری که اکنون در حوزه عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات داریم و در حال ورود به بازار اتحادیه اوراسیا هستیم.

وی ادامه داد: آنجا قیمت‌ها پایین است و تولیدکننده می‌تواند در ازای صادرات درآمد ارزی به دست بیاورد با همراهی که با بانک مرکزی داریم برنامه‌ریزی برای تسهیل بازگشت ارز داریم تا با نرخ‌های رقابتی بتوانند ارز را به کشور بازگردانند که این امر به طور عمده برای زیان یا درآمد کم ناشی از فروش در بازار داخلی است تا از مسیر صادرات جبران شود.

پیمان پاک درباره صادرات و تامین نهاده‌ها، گفت: یک شیوه قدیمی سنتی غلط این است که ما با تحمیل هزینه به دولت بیایم هزینه‌هایی را به تنظیم بازار بدهیم و جایی بتوانیم با کمک به رونق تولید و صادرات بتوانیم بازارهای بیرونی را به دست بیاوریم تا تولید ما استمرار داشته باشد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: فعالیت گسترده‌ای که در هماهنگی وزارت صمت، سفارتخانه ایران در روسیه، رایزن بازرگانی، وزارت جهاد و تشکل ۳ ماه مستمر تلاش بود تا مجوزهای صادراتی به روسیه را دریافت کنیم؛ زیرا روسیه بازار بزرگ و بکر و مستمر و مطمئنی برای محصولات کشاورزی ایران است که نفوذ در این بازار با همکاری دولت و بخش خصوصی محقق شد.

وی صادرات به روسیه را در نهایت منجر به استمرار تولید و تنظیم بازار و تعادل بازار دانست و گفت: فروش صادراتی تخم مرغ ارزی است و منافع آن به تولیدکنندگان داخلی باز می‌گردد که هزینه آن کمتر از یارانه‌ای است که دولت برای تنظیم بازار باید بپردازد؛ زیرا در فصل گرم تولیدکنندگان کاهش درآمد پیدا می‌کنند و این باعث حذف مرغ‌های مولد می‌شود و در ۶ماهه دوم سال بحران خواهیم داشت؛ بنابراین هزینه صادرات بیش از یارانه‌ای است که پرداخت می‌شود.

پیمان پاک بیان کرد: در گذشته با افزایش قیمت و گران کردن کالا تولیدکننده منتفع می‌شد؛ اما طی یک سال گذشته راهبُرد وزارت جهاد این بود که هزینه‌های تمام شده تولید را کاهش بدهیم این که بتوانیم نهاده‌ها را به سرعت و سهولت وبا قیمت مناسب و رقابتی در اختیار مرغداران و دامداران قرار دهیم.

به گفته قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، امروز نهاده‌ها همچون ذرت، کنجاله سویا و جو به صورت مدت‌دار ۳ماهه، ۴ماهه و ۶ماهه با نرخ ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت مصوب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد که همین امر باعث رونق تولید شده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود که برای یک شانه دو کیلوگرمی بین ۸۵ تا ۸۶ هزار تومان است..................... /................................. // کد 203 G_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .