جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مجری طرح الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی:

وضعیت کم آبی کشور در ۶۰ سال اخیر بی سابقه است

E_385.jpg

کاج پرس: 24/2/1401

مجری طرح الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی گفت: وضعیت کم آبی کشور و یویژه استان بوشهر در ۶۰ سال اخیر بی سابقه است و میزان بارندگی در این استان به نسبت سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است.

محمد یزدانی جمعه شب در نشست با فرماندار و مسئولان شهرستان دشتی استان بوشهر افزود: یکی از مهمترین راه‌های مقابله با کم آبی و کاهش بارندگی اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم آب و هوایی در کشور است.

وی اضافه کرد: در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۷ روی ۱۰۰ هکتار از اراضی استان بوشهر طرح مطالعات خاک شناسی و کشت ۱۶ محصول انجام شده است. مجری طرح الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اینکه برای اجرای طرح الگوی کشت نیازمند همکاری و مداخله چند وزارتخانه هستیم باید هر چه زودتر سیاست و برنامه اجرایی طرح اصلاح الگوی کشت در هیات دولت مطرح و تصویب و تکالیفی نیز برای آنها مشخص شود.

یزدانی به اجرای این طرح بسیار مهم در تامین نیازمندی‌های غذایی مردم اشاره کرد و افزود: محوریت اصلی برای اجرای این طرح مهم نقش فرمانداران و مسئولان اجرایی در شهرستان‌های کشور است و کمک آنها برای اجرای برنامه‌های این طرح بسیار مهم است.

وی بیان کرد: بزودی سامانه‌ای برای دسترسی و نحوه مشارکت کشاورزان و مدیران درکشور تعریف واعلام خواهد شد تا اگر کشاورزی قصد کشت محصولی دارد به آن مراجعه و تصمیم گیری کند که آیا می‌تواند این نوع محصول کشت کند یا نه؟

یزدانی اظهارداشت: در اجرای این طرح مشوق‌های لازم برای کشاورزانی که الگو کشت را رعایت کنند پیش بینی شده است.

وی گفت: بوشهر از استان‌های کم بارش و کم آب است و برای توسعه کشاورزی و اقتصاد کشاورزی این استان نیازمند احرای طرح‌های نوین آبیاری و رعایت الگوی کشت است.

فرماندار دشتی به کاهش بارندگی امسال این شهرستان اشاره کرد و افزود:: با توجه به کاهش بارندگی چند سال اخیر بیشتر سفره‌های زیر زمینی دشتی دارای بیلان منفی شده است و نیازمند اجرای طرح الگوی کشت‌ و جایگزین کردن کشت‌های متناسب با شراطی کم آبی است.

علی بحرانی افزود: بیشترین سهم اشتغال زایی در دشتی در بخش کشاورزی است و اقتصاد این شهرستان اقتصاد کشاورزی است و باید از ظرفیت‌های منطقه بخوبی استفاده شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی تاکید کرد: شهرستان دشتی قطب تولید نشاء و کشت گلخانه و محصولات ارگانیک است و نیازمند همکاری و حمایت بیشتر وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت‌های جایگزین و اجرای طرح الگوی کشت است.................................. کدE385

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .