جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مهاجرت زنبورداران به ییلاقات استان اردبیل از اول خرداد شروع می‌شود

F_59.jpg

کاج پرس: 27/2/1401

کارشناس مسئول زنبورداری و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: پس از بارش‌های مناسب روزهای اخیر و مساعد شدن وضعیت گلدهی مراتع، مهاجرت زنبورداران بومی و غیربومی به مناطق ییلاقی استان اردبیل از اول خرداد شروع می‌شود.

دهقان باقری در گفت و گویی اظهار داشت: ظرفیت سنجی و آمادگی برای مهاجرت زنبورداران به مناطق ییلاقی استان انجام شده و زنبورداران بومی از اول خردادماه و زنبورداران غیربومی نیز از ۱۵ خرداد می‌توانند با اخذ مجوز به مناطق ییلاقی استان مهاجرت کنند.

وی وضعیت گلدهی ییلاقات استان اردبیل را با توجه به بارش مناسب و تداوم بارندگی در روزهای گذشته برای تولید عسل مطلوب و مساعد ارزیابی کرد و افزود: زنبورداران برای مهاجرت و اسکان در مناطق مشخص باید مجوز مهاجرت و اسکان از ادارات جهاد کشاورزی اخذ کنند.

کارشناس مسئول زنبورداری و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه با رد تلفات انبوه کلنی‌های زنبور عسل در استان اردبیل در فصل زمستان گذشته، میزان تلفات را در حد متعارف ذکر کر کرد.

وی همچنین از توزیع ۸۰۰ تن شکر و نیز برگزاری چهار دوره آموزش زنبورداری برای زنبورداران استان در سال جاری در سطح استان اردبیل خبر داد و گفت: به زودی یک دوره آموزشی تکمیلی نیز برگزار می‌شود.

باقری با اشاره به توزیع چهار هزار نهال توت برای پرورش کرم ابریشم در بین نوغانداران استان اردبیل جهت توسعه صنعت پرورش کرم ابریشم خبر داد و اظهار کرد: طرح‌های پرورش کرم ابریشم بیشتر در شهرستان خلخال و کوثر در جنوب استان اردبیل اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال برای توسعه صنعت پرورش کرم ابریشم در استان اردبیل، ۱۲ جعبه تخم نوغان برای توسعه مشاغل خانگی در بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان توزیع می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، اغلب زنبورداران و تولیدکنندگان بزرگ عسل استان اردبیل، کلنی‌های خود را برای زمستان گذرانی به استان‌های شمالی و حتی مناطق جنوبی و گرمسیر کشور منتقل کرده و از نیمه بهار به این استان باز می‌گردند.

سال گذشته زنبورداران استان اردبیل هفت هزار و ۳۴۳ تن محصول عسل از حدود چهار هزار مزرعه پرورش زنبور عسل برداشت کردند.

میانگین تولید عسل از ۴۵۶ هزار کندوی مدرن در زنبورستان‌های استان اردبیل ۱۹ کیلوگرم و میانگین تولید عسل در چهار هزار کندوی سنتی نیز ۴.۵ کیلوگرم برآورد شده است.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، حدود پنج هزار نفر در امر پرورش زنبور عسل در سطح این استان مشغول به کار هستند که یکهزار و ۴۹۷ نفر از زنبورداران استان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بوده و ۴۱۱ واحد از زنبورستان‌های استان نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند.

استان اردبیل در تولید عسل رتبه چهارم کشور را دارد و هفت درصد عسل کشور در این استان استحصال می‌شود. عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان به خصوص در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است و عسل سبلان به ثبت جهانی رسیده است.

هم اکنون ۱۵ کارخانه بسته بندی عسل در استان اردبیل فعال است که سالانه حدود ۱۰۰ تن عسل از تولیدات بسته بندی شده و استاندارد آنها به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۰۰ تن برآورد شده است.

عسل از مهمترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون تا سه میلیون ریال قیمت دارد. به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد................. . ..................... ......... ......... ...... کدF59

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .