سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

 سقوط بورس! سقوط بورس

 در نبود شغل مناسب و کاهش درآمدها در برابر بالا رفتن شدید هزینه ها بسیاری از مردم اعم ازلایه های متوسط و پایین جامعه از  پس‌انداز‌های خرد گرفته تا پول معیشت ماهانه خود را برای کسب سود به بازار سهام می‌آورند. از سوی دیگر شماری از اقتصاددانان به دولت نسبت به رشد حباب گونه بورس هشدار می دادند. لذا ضروری است که نهادهای نظارتی و سیاست‌گذاران بازار سرمایه، تدابیر گسترده‌تری در زمینه نظارت کارآمد بر این بازار اعمال کنند.

شاید یکی از مهم‌ترین و موثرترین راهکارها برای کارآمدسازی نظارت بر بورس، عبور از نظارت‌های خرد به نظارت‌های کلان و سیستمی، و استقرار یک نظام نظارتی بر زنجیره گزارشگری مالی در بازار سرمایه است.

همچنین نهاد ناظر بایستی به طور قاطع از اعمال سلیقه ای برخی نظارت ها خودداری کند تا اطمینان سهامداران از دست نرود. 

 امروز شاخص بورس با ریزش حدود 90 هزار واحدی به کانال 1میلیون و 800 هزار سقوط کرد و در صورت ادامه ریزش احتمال ورود آن به کانال 1 میلیون 700 هزار دور از ذهن نیست. شاخص هم وزن نیز با 10623 وحد ریزش به 490 هزار واحد سقوط کرد

نمادهایی که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند

شستا- فارس- فولاد- فملی- شپنا- شتران- اخابر

نمادهای پربیننده نیز عبارت بودند از

فولاد- فملی- وغدیر- ثشاهد – وتجارت- وبصادر- وپارس که همگی به رنگ قرمز بودند.

برترین تقاضا

ثبهساز – غزر – امین- سیتا- ونیکی- آبادا- چکایا

برترین عرضه

شپنا- شتران- خساپا- خودرو- وغدیر- خگستر- اخابر

طلا و سکه

سکه امامی امروز در تهران با کمتر از 2 درصد افزایش هر قطعه 10600 هزار تومان و سکه بهار آزادی بدون تغییر نسبت به دیروز 10500 هزار تومان معامله شد.

ارز در سکون

 تابلو صرافی ملی

اگرچه به نظر می رسد ارز در حال استراحت است اما دلار که ساعت 11 صبح معاملات خود را روی عدد 22 هزار و 50 تومان آغاز کرده بود، حدود ساعت 4 بعدازظهر با قیمت 22 هزار و 270 تومان به فروش می رفت که نسبت به قیمت ابتدای روز افزایش 220 تومانی را نشان می داد و در مقایسه با قیمت بسته شده روز سه شنبه، 320 تومان بیشتر بود.

 با این حال امروز در بازار ارز خبر چندانی نبود. البته با توجه به ریزش بورس احتمال ورود نقدینگی به بازار ارز و سکه در روزهای آتی دور از ذهن نیست. امروز در تابلو صرافی ملی شاهد تغییر جزیی نسبت به قیمت های پایانی دیروز بودیم. در بازار غیر رسمی نیز هر دلار  22،350 و یورو 26،200 معامله می شد.

بهره بانکی

بر اساس اطلاعیه بانک مرکز نرخ بهره بانکی با افزایش دو درصدی حداقل به 14 درصد رسید.

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .