سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تولید کننده توپ بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی شده

به همت بانک مرکزی و وزارت صمت و جهاد کشاورزی، در آینده نزدیک بازار گوشت و مرغ کشور به نابودی کشیده می‌شود.

به همت بانک مرکزی و وزارت صمت و جهاد کشاورزی، در آینده نزدیک بازار گوشت و مرغ کشور به نابودی کشیده می‌شود. 

کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)، به نقل از صدا و سیما، احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در ارتباط تصویری از دیگر استودیو با این برنامه مشکل اصلی خوراک دام و نحوه توزیع آن در بازار گاه را ناتوانی دولت در تأمین ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به منظور تهیه نهاده‌های دام و طیور عنوان کرد.

او ادامه داد: ما به عنوان متولی تولید دام، به توپ سردرگمی میان بانک مرکزی و وزارت جهاد تبدیل شده ایم. از سوی دیگر، فاصله نامعقول ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز آزاد بهانه خوبی برای ایجاد رانت در بازار نهاده‌های دامی است البته نباید از خاصیت سامانه بازارگاه در راستای تنظیم عرضه و ثبت تقاضا با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی غافل بود.

کمالی سروستانی در استودیو، سامانه بازارگاه را ابزاری برای تسهیل در جریان تهیه و عرضه نهاده عنوان کرد و افزود: سامانه‌هایی از این دست زمان می‌توانند کارآمد باشند که همراه و همگام با سیستم بازار باشد در غیر این صورت این سامانه‌ها کارآمد نیستند از دیگر ایرادات وارده بر جریان تهیه و توزیع نهاده، مدیریت دولتی براین امور است نمی‌توان دولت را هم در قامت ناظر و هم در جایگاه مجری امور در خصوص نهاده دامی موفق عنوان کرد.

محمد جواد عسگری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: بسیاری از ایرادات سامانه بازارگاه را رفع کرده ایم که از آن جمله می‌توان به امکان دخالت در فضای مدیریتی این سامانه اشاره کرد. یکی از فلسفه‌های ایجاد این سامانه، ارتقا دقت عمل در اجرا و عملکردها است.

احمد مقدسی در ادامه این برنامه به تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی جهت ترخیص نهاده‌ها و دانه‌های روغنی از کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر اشاره کرد و افزود: کمبودهای امروز نهاده‌ها و دانه‌های روغنی همچون سویا به دلیل کم کاری و همکاری نکردن بانک مرکزی است.

او ادامه داد: در حال حاضر در کشور، واحدهای تولیدی هستند که با ۵۰ درصد کاهش تولید مواجه شده اند، زیرا توان خرید کنجاله سویا با نرخ ۱۵ هزار تومان را ندارند و به این ترتیب است که بسیاری از دام‌های ما شبانه روز گرسنه می‌مانند.

احد آزادیخواه عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: یکی از مشکلات بر سر راه تأمین نهاده دامی در کشور حجم کم واردات در حوزه سویا و دانه‌های روغنی است اگر واردات به حد کافی بود دیگر مشکلی در کشور وجود نداشت، در این راستا سامانه بازارگاه یکی از بهترین ابزارهای حل کننده مشکل است که البته باید مشکلات موجود در سامانه حل شود.

محسن حافظ رئیس هیئت مدیره انجمن توزیع کنندگان نهاده‌های دام و طیور درسوی دیگر این گفتگو گفت: با توجه به کمبود نهاده‌های دام و طیور در کشور و افزایش نرخ این محصولات دربازار آزاد در دو یا سه هفته آینده با افزایش قیمت گوشت و مرغ روبرو خواهیم شد.

مقدسی در سوی دیگر برنامه آینده بازار گوشت و مرغ کشور را محکوم به نابودی خواند و افزود: با شرایط سردرگم و نابسامان اوضاع نهاده‌ها در کشور، و به همت بانک مرکزی و وزارت صمت و جهاد کشاورزی، در آینده نزدیک بازار گوشت و مرغ کشور به نابودی کشیده می‌شود.

کمالی سروستانی هم با تأیید گفته‌های مقدسی، آینده بازار مرغ و تخم مرغ را بواسطه نابسامانی وضعیت نهاده‌ها در کشور رو به ویرانی و گران‌تر شدن عنوان کرد و افزود: به واسطه گرانی نهاده‌ها و عدم حمایت دولت بسیاری از تولید کنندگان از دور خارج شده اند و در آینده نزدیک روند خروج و بیکاری واحدهای تولیدی مواجه خواهیم بود.

 گروه اقتصاد کشاورزی آینده جهان (کاج‌پرس) در حالی احد آزادیخواه عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگوی زنده فوق از کمبود نهادهای دامی به علت کسری واردات خبر می دهد بررسی های ما نشان می دهد که امسال حتی بیشتر از میزان مورد نیاز نهاده های دامی وارد کشور شده، اما مسئله اصلی نا به سامانی در سامانه بازارگاه و جولان دلالان در این بازار پر سود است. طبق اظهار فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار ایران نیاز خوراک طیور صنعت مرغداری کشور در شش‌ماهه نخست سال جاری حدوداً سه میلیون و ۳۰ هزار تن است.، و آمارهای گمرک نشان می دهد از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور، چهار میلیون و ۸۸۰ هزار تن خوراک طیور وارد کشور شده است. همان گونه که می بینید  واردات این نهاده‌ها بیش از نیاز مصرف داخلی بوده است. از سوی دیگر درحالی ‌که کشور به واردات یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سویا نیاز دارد تاکنون یک‌ میلیون و ۲۵ هزار تن به‌صورت کنجاله و دانه سویا وارد کشور شده است.

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .