پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

اعتراض به قیمت گندم

 

 

اعتراض به قیمت گندم

 

جمعه یکم اردیبهشت 1402    12:04

کشاورزی آینده جهان:

سخنگوی دولت در آخرین روز از اولین ماه فصل بهار، از مصوبه هیات دولت مبنی بر افزایش قیمت گندم از هر کیلو 13 هزار تومان به 15 هزار تومان خبر داد.

با اعلام این خبر، کشاورزان گندم کار به این قیمت اعتراض کردند و آن را نامتناسب با افزایش نرخ تورم و زیان آور برای کشاورزان، کشاورزی مملکت و امنیت غذایی قلمداد کردند.

قاسم سالاری ساردویی، کشاورز پیشرو، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و عضو هیات رئیسه بنیاد ملی گندمکاران، در تماس با خبرنگار ما به شدت نسبت به این قیمت اعتراض کرد و گفت: مذاکرات ما با مجلس و در جلسات شورای قیمت گذاری این رقم نبود.

وی یادآور شد: متوسط قیمت مورد بحث با کمیسیون کشاورزی مجلس 17 هزار تومان بود و حتی بعضی از نمایندگان از جمله خوزستان، قیمت 23 هزار تومان برای هر کیلو را مدنظر داشتند، که متاسفانه سخنگوی دولت، بدون اشاره به نظر شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی که نمایندگان کشاورزان نیز در آن حضور دارند، قیمت 15 هزار تومان را اعلام کرد. سالاری گفت: توجیه دولت این است که افزایش قیمت هر کیلو گندم بیش از این، تورم زاست و دولت نمی خواهد کاری کند که نرخ تورم افزایش یابد.

سالاری، اعلام قیمت 15 هزار تومان برای هر کیلو گندم از طرف دولت را تصمیمی زیان بخش به حال منافع ملی و امنیت غذایی دانست و گفت: چرا دولت به تورم حاصل از این همه کالای موجود اشاره ای ندارد و فقط افزایش قیمت گندم که حاصل یک تولید داخلی است را تورم زا برمی شمرد و به صلاح نمی داند؟

سالاری گفت: برعکس ادعای سخنگوی دولت مبنی بر تورم زا بودن افزایش قیمت گندم، اصولا در کشوری با وضعیت اقتصادی ما، تولید، به ویژه تولیدات کشاورزی به دلیل ماهیتی که دارند در مهار تورم نقش اساسی ایفا می کنند.

وی یادآور شد: دولت سیزدهم متکی به دلایل کارشناسان اقتصادی سطحی نگری است که هیچ ارزیابی درست و مستدلی از اقتصاد کلان سیاسی کشاورزی ندارند، زیرا کشاورزان با پول گندم خود وارد بازار کالاهای سرمایه ای نمی شوند، بلکه در ابتدا بدهی های خود بابت کود، سم، بذر و سایر اقلام در مراحل کاشت داشت و برداشت را تسویه می کنند، سپس چنانچه پولی برایشان باقی بماند به خرید کالاهای مورد نیاز برای تولیدات آتی اختصاص می دهدن.

کشاورز پیشرو کرمانی که همواره توام با انجام فعالیت های خود به دفاع از حقوق حقه کشاورزان، خارج از هر گونه سیاسی کاری می پردازد گفت: اعلام قیمت 15 هزار تومان برای هر کیلو گندم از سوی دولت، یعنی حمایت از قاچاق این کالای استراتژیک و مهم و قوت لایموت مردم به نفع خارج از مرزها.

وی گفت: وقتی قیمت گندم در عراق 24 هزار تومان و برخی از دیگر کشورهای همجوار حتی بیشتر است، طبیعی است که کشاورزان گندمکار بدهکار ناگزیر می شوند با دریافت پول نقد بالاتر از 15 هزار تومان، گندم خود را به دلالان و کسانی که مستقیم آن را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند بفروشند!

سالاری گفت: دولت گندم را نسیه می خرد و غالبا پول آن را با فاصله زیاد می دهد، حال آنکه دلالان، با چک پول و نقدی خرید می کنند، در چنین شرایطی تاب آوری کشاورزان برای حمایت از دولت تا چه اندازه می تواند باشد؟

سالاری گفت: وقتی دولت به فکر کشاورزان نیست و بدون توجه به نظر آنها از موضع قدرت، قیمت را 15 هزار تومان اعلام می کند، رابطه میان کشاورزان و دولت برای تحویل گندم تولیدی گسسته می شود.

از وی در مورد نقش بنیاد ملی گندمکاران، خانه کشاورز و همچنین شورای قیمت گذاری در رابطه با قیمت واقعی گندم به گونه ای که کشاورزان در حاشیه سودی هر چند اندک قرار گیرند سوال می کنم، می گوید: خانه کشاورز کلاً خوابیده است. قبلا برای دفاع از کشاورزان، لابی هایی با دولت داشت و از آن طریق اعمال نفوذ می کرد اما حالا توان انجام این کار را هم ندارد.

وی افزود: موافقان قیمت 15 هزار تومانی خرید تضمینی گندم، بحث تورم زا بودن قیمت گندم و تاثیر افزایش قیمت آن بر سایر اقلام زراعی مانند کلزا را مطرح و به این بهانه، مسئولیت دفاع از حقوق کشاورزان را از خود سلب کرده اند. اینها هم مثل دولت، دلیل تورم روزافزون در یک اقتصاد ناسالم بی در و پیکر را افزایش قیمت گندم و محصولات کشاورزی می بینند و کاری به افزایش قیمت سایر کالاها مثل خودرو ندارند.

سالاری در ادامه گفت: اکثریت اعضای هیات مدیره بنیاد ملی گندم کاران از قیمت اعلام شده دولت ناراضی هستند و قیمت 17 هزار تومان را منطقی می دانند.

وی یادآور شد: وقتی سخنگوی دولت، اعلام کننده قیمت خرید تضمینی گندم است و تغییر قیمت از 13 هزار تومان به 15 هزار تومان را به عنوان پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی در رسانه ها اعلام می کند، به واقع شورای قانونی قیمت گذاری محصولات کشاورزی را دور می کند و برای آن ارزشی قائل نیست.

سالاری ساردویی، کشاورز پیشرو و فعال کرمانی گفت: دولت تمام کالاهای پیش از تولید در مراحل داشت و برداشت و سایر خدمات را با نرخ آزاد دلار به کشاورزان می فروشد، ولی محصولات آنان را ریالی و به صورت مدت دار خریداری می کند.

وی یادآور شد: هنوز پول پنبه شهریور ماه گذشته کشاورزان از جمله اینجانب را پرداخت نکرده اند، در مورد زعفران هم همین طور بوده، گرچه دیروز اعلام شد که پول زعفران کاران پرداخت شده است، ولی باید در نظر داشت که تاخیر در پرداخت بهای محصولات کشاورزان نسبت به زمان برداشت و تحویل، حدود 40 درصد از ارزش خود را از دست می دهد.

سالاری گفت: با توجه به بحث های تخصصی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد قیمت هر کیلو گندم، انتظار داریم اعضای کمیسیون به گفته های خود که قیمت گندم باید بیش از 17 هزار تومان باشد باور داشته و حداقل از این قیمت به خاطر موکلین خود دفاع کنند.

سالاری گفت: قصد ندارم موضوعات را بدبینانه ارزیابی کنم ولی به نظر می رسد کسانی در دولت سیزدهم یا حاشیه آن کمر به نابودی کشاورزی مملکت بسته اند و بر آن هستند که با دلارهای ارزان 28 هزار و 500 تومانی و سود خوبی که این دلارها برای دست اندرکاران دارند، کشور را از کشاورزی و تولید داخل تهی و به سمت واردات تمام عیار محصولات کشاورزی و فراورده های دام و طیور سوق دهند و به زعم خود، امنیت غذایی را بدون دردسر و نق نق زدن های کشاورزان تامین کنند.

وی افزود: بعید است این طرفداران واردات تمام عیار ندانند که بازارهای جهانی وقتی متوجه شوند که کشوری به ویژه ایران، توان تولید داخل خود را از دست داده است با چه قیمتی با آنها معامله می کنند! اینها خوب می دانند که کالاها در چنین شرایطی بسیار گران تر عرضه می شوند و خریدارانی که به بخشی از تولید داخل کشور خود متکی نیستند را به التماس و التجاء و خواری و ذلت می کشانند.

سالاری در پایان گفت: در تمامی مذاکرات کشاورزان با کمیسیون کشاورزی و جمع بندی آنها، قیمت 17 هزار تومان برای هر کیلو گندم مورد بحث و تاکید قرار گرفته بود زیرا این 2 هزار تومان در هر کیلو، بر زندگی و معاش کشاورزان بسیار تاثیر دارد، لذا اعضای محترم کمیسیون کشاورزی می بایست چه در رسانه ها و چه در ارتباط با دولت از این قیمت دفاع کنند.

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .