یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمشید مغازه ای در گفتگو با کشاورزی آینده جهان (کاج):
کیفیت شیرینی و شکلات ما هم تراز کشورهای اروپایی است

وابستگی اقتصاد کشور ما به نفت و رهایی از این وابستگی همواره دغدغه صنعتگران و تولید کنندگان ایران بوده و هست. گذشته از مشکلات و موانع داخلی و تحریم های ظالمانه آمریکا که در سال های اخیر به اوج خود رسیده امسال تولید کنندگان ما با مشکل نوظهوری مواجه بودند به نام ویروس کرونا که به سرعت جهانگیر شد و اقتصاد جهان را دچار عقب گردهای جدی کرد. طبق آمار و محاسبات انجام شده توسط مراجع اقتصاد جهانی در بهترین حالت اقتصاد جهان به سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و در برخی کشورهای پیشرفته مانند آمریکا٬ ایتالیا و انگلیس به عقب تر نیز رجعت خواهد کرد. با این همه صنعتگران و تولیدکنندگان ما توانستند در میان همه مشکلات خود را یافته و تا حدودی بر این مشکلات چند جانبه چیره شوند.

صنعت بیسکویت٬ شکلات و شیرینی کشور یکی از صنایعی است که با وجود جوانی در بازارهای جهانی توانسته است سنت طولانی صنعت شیرینی پزی کشور را با دانش فنی و حرفه ای روز و بازاریابی حرفه ای ترکیب کند و بازارهای مهمی را در اروپا٬ خاورمیانه و آسیای میانه از آن خود کند. روز گذشته گمرک کشور آمار صادرات شیرینی و شکلات چهار ماهه نخست امسال را منتشر کرد. به همین مناسبت کشاورزی آینده جهان (کاج) با جمشید مغازه ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت٬ شیرینی و شکلات ایران گفتگوی کوتاهی انجام داده که در ادامه می خوانید.

 گمرک ایران دیروز رقم ۱۵۲ میلیون ۸۰۰ هزار دلار صادرات صنعت شیرینی و شکلات کشور را برای چهار ماهه نخست سال ۹۹ اعلام کرد. آیا این رقم با صادرات سال گذشته در همین بازه مطابقت دارد؟

معتبر ترین منبع ما آماری است که گمرک اعلام می کند. امسال به دلایلی که اشاره خواهم کرد میزان صادرات ما نسبت به سال گذشته افت کرده و البته تولید سال ۹۸ که نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۰ درصد افت صادرات داشتیم و رقم صادرات ما به حدود ۵۵۰ میلیون دلار کاهش یافت. امسال بسته شدن مرزها در ماه های آغازین سال به دلیل همه گیری کرونا مشکل بزرگی برای ما درست کرد. بازارهای صادارتی ما عمدتا در اروپای شرقی است و زمانی که مرز ترکیه بسته می شود عملا صادرات ما به مشکل می خورد . از سوی دیگر مشکل تحریم ها روی تامین برخی مواد اولیه ای که از خارح وارد می شود تاثیر منفی داشته است. به این معنی که هم این مواد گران تر به دست ما می رسد هم در گشایش اسناد و سایر مسایل مربوط به واردات دست ما را می بندد.

گذشته از مشکل کرونا چه مسایل دیگری روی صادرات محصولات شیرینی و شکلات تاثیر گذار است؟

مشکل بزرگ ما تامین مواد او لیه و گران بودن آن است. بزرگ ترین رقیب ما ترکیه است که منتظر تصاحب بازارهای صادراتی ماست. وقتی قیمت های ما بالا می رود توان رقابت ما کم می شود. نوسان ارز روی قیمت تمام شده ما تاثیر می گذارد. از سوی دیگر تامین مواد اولیه در داخل هم به مراتب گران تر از سال پیش شده. مثلا گندم داخلی پارسال ۹۰۰ تومان بود الان ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان است. قیمت رسمی شکر برای ما ۶۷۰۰ تومان تعیین شده در حالی که به قیمت ۷۵۰۰ تومان تامین می کنیم. روغن صاف حلب ۹۰ هزار تومان بوده که الان به ۱۳۵ هزار تومان افزایش یافته. وقتی قیمت تمام شده بالا می رود خوب روی توان رقابت ما تاثیر منفی می گذارد.

کیفیت محصولات ایرانی با اروپایی تفاوت دارد؟

از نظر کیفیت هم ترازکشور های پیشرفته اروپایی هستیم . ماشین آلات و دانش ما به روز است . ما همان ماشین آلاتی را استفاده می کنیم که شرکت های پیشرو و مطرح اروپایی استفاده می کنند.

تولید سالانه محصولات شیرینی و شکلات ایران چقدر است و چند درصد آن صادر می شود؟

سال گذشته تقریبا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید داشتیم که در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن صادر می شود و بقیه به مصرف بازار داخلی می رسد. 

پیش بینی شما برای صادرات امسال چیست؟

با توجه به این که اوج صادرات ما در شش ماهه دوم سال است٬ هم به دلیل فرارسیدن نوروز و سال نو میلادی و هم این که زمستان مصرف شیرینی و شکلات بیشتر است٬ به همین دلیل من امیدوارم در شش ماهه دوم سال بتوانیم عقب ماندگی در صادرات را جبران کنیم. البته با شرایط موجود که ممکن است کرونا ادامه یابد این امیدواری برای جبران عقب ماندگی در صادرات را باید در خوش بینانه ترین حالت در نظر گرفت.

سپاسگزارم

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .