دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رفاه بشر به بهای ویرانی طبیعت 

رفاه بشر به بهای ویرانی طبیعت

 

یک مطالعه مهم در دانشگاه کمبریج خواستار تغییری بنیادی در رویکرد اقتصادی بشر به طبیعت شده است.

«بررسی داسگوپتا در مورد ابعاد اقتصادی تنوع زیستی» به سفارش وزارت دارایی بریتانیا تهیه شده است. این اولین بار است که یک وزارت دارایی، دستور ارزیابی کامل اهمیت اقتصادی طبیعت را صادر کرده است.

این بررسی را پروفسور پارتا داسگوپتا انجام داده که می گوید رفاه بشر به بهایی "ویرانگر" برای جهان طبیعی به دست آمده است.

این گزارش توصیه می کند که طبیعت باید به عنوان یک دارایی شناسایی شود و معیارهای بشر برای تعریف رفاه اقتصادی مورد بازاندیشی قرار گیرد.

انتظار می رود که این گزارش در دستور کار دولت بریتانیا در زمینه سیاستگذاری نقشی تعیین کننده داشته باشد.

در کانون این بررسی این ایده نهفته است که رشد قابل دوام اقتصادی نیازمند معیاری متفاوت از "رشد ناخالص ملی" (جی دی پی) است.

پروفسور داسگوپتا در بیانیه ای گفت: "رشد و توسعه اقتصادی واقعا قابل دوام یعنی تشخیص دهیم که رفاه ما در بلندمدت به توازنی نو میان تقاضا برای محصولات و خدمات طبیعت از یک طرف و ظرفیت طبیعت برای تامین آنها از طرف دیگر بستگی دارد."

او اضافه کرد کووید-۱۹ به ما نشان داده است که وقتی به تاثیر تعامل بشر با طبیعت توجه نمی کنیم چه عواقبی خواهد داشت: "طبیعت خانه ماست. دانش اقتصادی صحیح لازم می آورد که آن را بهتر مدیریت کنیم."

"بررسی داسگوپتا در مورد ابعاد اقتصادی تنوع زیستی" به سفارش وزارت دارایی بریتانیا تهیه شده است. این اولین بار است که یک وزارت دارایی دستور ارزیابی کامل اهمیت اقتصادی طبیعت را صادر کرده است.

وضع طبیعت در محاسبات اقتصادی وارد نشده است

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر: وضع طبیعت در محاسبات اقتصادی وارد نشده است

توصیه های این گزارش از جمله اینهاست:

  • قابل دوام کردن سیستم های تولید مواد غذایی و انرژی از طریق نوآوری های فنی و سیاست هایی که عرف پذیرفته شده در مورد بها و رفتارها را تغییر می دهد
  • گسترش و بهبود دسترسی به نواحی حفاظت شده
  • سرمایه گذاری بزرگ و گسترده در راه حل های طبیعی برای رسیدگی به مشکل نابودی تنوع زیستی
  • معرفی سرمایه طبیعی در نظام های حسابداری ملی

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا از این بررسی استقبال کرده است. بریتانیا به طور مشترک میزبان نشست اقلیمی سازمان ملل در سال جاری به نام "سی او پی ۲۶" است و همچنین ریاست امسال گروه ۷ را به عهده دارد.

آقای جانسون گفت: "مطمئن خواهیم شد که جهان طبیعی در راس دستور کار جهانی قرار خواهد داشت."

دیوید اتنبورو طبیعت‌شناس مشهور که مقدمه ای بر این بررسی نوشته گفت: "این گزارش جامع و فوق العاده مهم به ما نشان می دهد که چگونه می توانیم با کنار هم قرار دادن علم اقتصاد و اکولوژی، جهان طبیعی و در نتیجه خود را نجات دهیم."

این گزارش ۶۰۰ صفحه ای استدلال می کند که نابودی تنوع زیستی درحال تضعیف بازدهی، انعطاف پذیری و توانایی طبیعت برای سازگاری با شرایط تازه است. این به نوبه خود اقتصاد، امرار معاش و سلامت را به خطر می اندازد.

این بررسی در آغاز یک سال حیاتی برای مقابله با تغییر اقلیم و بحران های انقراض منتشر می شود.

سیاستگذاران به کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل "سی او پی ۱۵" در کونمینگ چین به فاصله کوتاهی بعد از "سی او پی ۲۶" در گلاسگو - که اواخر امسال برگزار می شود - چشم دوخته اند.

تنوع زیستی با سرعتی بیش از هر زمان در تاریخ بشر در حال تحلیل رفتن است. از سال ۱۹۷۰ به این طرف جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهی ها، خزندگان و دوزیست ها به طور متوسط تقریبا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

تصور می شود که یک میلیون گونه حیوانی و گیاهی - که تقریبا یک چهارم کل شمار جهانی است - در معرض خطر انقراض قرار داشته باشند.

مطالعه تازه نتیجه ۱۸ ماه ارزیابی مستقل جهانی از جنبه های اقتصادی تنوع زیستی تحت سرپرستی پروفسور داسگوپتاست.

هلن بریگز

خبرنگار برجسته علمی رسانه های انگلیسی زبان

تحقیق و تدوین:

مسعود انصاری

                                                             مسعود انصاری دانشچوی دکترای آکسفورد

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .