شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

عطر و طعم طبیعی میوه ها و سبزی ها، راز اقبال فزاینده کشت محصولات ارگانیک در اروپا

 

    عطر و طعم طبیعی میوه ها و سبزی ها، راز اقبال فزاینده کشت محصولات ارگانیک در اروپا

 

جمعه 22 اسفندماه 1399               9:07

کاج پرس:

کشاورزان فرانسوی با تجربه‌ی چندین ساله ای که پشت سر نهاده‌اند و وام گرفتن از دانش نیاکان در این زمینه و البته مدرنیزه کردن این دانش و تجربه، توانستند محصولات خود را روز به روز رشد داده و بهتر از گذشته به بازار عرضه دارند. از سوی دیگر، این روزها وقتی به خیابان‌ها و حتی محله های کوچک قدم می‌گذاریم، شاهد مغازه های کوچک و بزرگ سبزیجات، میوه‌ها و خلاصه محصولات کشاورزی آلی در درون این مغازه ها هستیم که بوی عِطر گذشته های دور را به مشام ما می رسانند و ما مشتریان، ناخواسته به سوی آن‌ها کشیده می شویم. این مغازه های کوچک میوه و سبزیجات، نه تنها با فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در بخش میوه‌ هاو صیفی جات برابری می‌کنند، بلکه در جذب مشتری از آنان نیز سبقت گرفته‌اند. سؤالی که مطرح می شود این است که: علت موفقیت این بخش از کشاورزان حتی در دوران بحران بیماری کرونا چیست؟

جواب به این پرسش ساده است: وقتی میوه ی خوش عِطر و بویی را می چشیم و یا سبزیجات تازه و تردی را در دهان می گذاریم، پی به راز این کشاورزان می بریم.

بله، چند سالی است که این کشاورزان به کود طبیعی روی آورده‌اند و هر چند از حاشیه سود خود که به دلیل استفاده از مواد شیمیایی می توانستد دو یا سه بار در سال برداشت کنند کاسته اند، اما این کاستی را با برداشت محصولات ارگانیک - ولو یک بار در سال - با مشتریان بیشتر و البته هنوز هم اندکی سود کمتر، جبران می کنند.

این کشاورزان از سوی دیگر، با محصولاتی که نتیجه ی کود طبیعی، آفتاب و آب و هوای مناسب است، اعتماد و سلامتی مشتریان را تضمین و در عین حال چرخه ی طبیعت را پاس می‌دارند تا بلکه در زمینی پاک و آب و هوایی سالم تری زندگی کنیم و محیط بهتری از گذشته را برای خود و دیگر جانداران روی کره ی زمین رقم بزنیم. این تلاشی است تا شاید بتوانیم از طبیعتی که نیاکان ما از آن بهره می‌بردند، ما نیز بهره مند شویم.

برای شناخت این موضوع سری به کشاورزی و اساس و تئوری کشاورزی ارگانیک می زنیم:

در اروپا، چه با آرم "AB" و چه یوروفویل، محصولات کشاورزی آلی به راحتی برای مصرف کنندگان قابل شناسایی هستند.

این دو برچسب نشانگر سطح کیفی و همچنین روش فرآوری و تولیدی هستند که به محیط زیست، رفاه حیوانات و تنوع زیستی احترام می گذارند.

کشاورزی آلی از روش های کشت و تولید مثلی استفاده می کند که به تعادل طبیعی احترام می گذارد. در واقع، استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی محدود می شوند.

مزایای کشاورزی آلی از نظر ایجاد فعالیت ها و مشاغل متعدد، ضمن حفظ کیفیت خاک، تنوع زیستی، کیفیت هوا و آب، چند برابر است. این روش تولید، امکان آزمایش روش های ابتکاری را که احتمالاً به طور گسترده تری در کشاورزی گسترش می یابند، فراهم می کند. این روش های فرآوری باعث افزایش خصوصیات طبیعی محصولات می شود. محصولات قابل تأیید کشاورزی آلی بسیار زیاد هستند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

- محصولات کشاورزی خام یا فرآوری نشده

- محصولات کشاورزی فرآوری شده برای مصرف انسان

- خوراک دام و همچنین مواد تولید مثل رویشی و دانه هایی که برای محصولات کشاورزی استفاده می شوند.

از سوی دیگر باید اشاره کرد، مقررات خاص و کنترل های سالانه کشاورزی آلی تابع مقررات اروپایی است که توسط همه کشورهای عضو اعمال می شود و با مقررات ملی تکمیل می شود.

محصولات ارگانیک، در همه مراحل کار (تولید، فراوری، ذخیره سازی و توزیع) حداقل سالی یک بار توسط مراکز صدور گواهینامه تایید شده و مقامات دولتی فرانسه که دارای معیارهای مستقل و بی طرفی هستند، بازرسی می شوند.

نام و آرم این سازمان بازرسی، روی هر محصول نشان شده است.

مقررات استفاده از لوگوی اروپایی محصولات ارگانیک،"Eurofeuille" خوانده می شود. این آرم به مشتریان امکان می دهد که محصولات ارگانیک را شناسایی کنند. وجود آن روی مواد غذایی، مطابقت با مقررات تولید آلی اتحادیه اروپا را تضمین می کند. شناسه، نام تجاری و علامت آن با AB (نام اختصاری وزارت کشاورزی و غذا) مشخص شده است. محصولات ارگانیک کشاورزی برای مصرف انسان یا دام مشخص می کند که مطابق با مقررات و کنترل های اعمال شده در فرانسه تولید شده اند. شرایط استفاده از این مارک توسط سازمان ارگانیک که یک سازمان عام المنفعه است و تحت نظارت وزارت کشاورزی و غذا کنترل می شود.

می توان علاوه بر آرم اروپا، از آرم AB نیز به صورت اختیاری برای محصولات ارگانیک استفاده کرد.

کشاورزی ارگانیک از خواست مشترک کشاورزان، پزشکان و مصرف کنندگان الهام گرفته شده. در دهه 1920، تقاضای کشاورزی ارگانیک به عنوان یک روش جایگزین برای تولید محصولات کشاورزی آغاز شد تا در سال 1981، مقامات دولتی فرانسه به طور رسمی این کشاورزی را به رسمیت شناختند و در پی آن، کمیسیون ملی مسئول ساماندهی و توسعه کشاورزی ارگانیک ایجاد شد. در سال 1991، یک آیین نامه عمومی تصویب و در کشور فرانسه به کار گرفته شد تا ابتدا برای تولیدات گیاهی و سپس تولیدات دامی در سال 2000 اعمال شود.

فریبا مسعودی

خبرنگار مقیم در فرانسه - پاریس

فریبا مسعودی خبرنگار مقیم پاریس

با کلیک روی تصاویر زیر, به شبکه های اجتماعی کاج پرس بپیوندید:                                                                                                                        

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .