جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

فرآورده های لبنی خود را با تغذیه دام از یونجه بیش از پیش غنی کنیم

فرآورده های لبنی خود را با تغذیه دام از یونجه بیش از پیش غنی کنیم

 

 

جمعه 22 اسفند 1399                      11:14

کاج پرس:

چنان چه تا امروز از مزایای کشت یونجه در زمین‌های کشاورزی بهره برده شده است. حال چه محصول یونجه و چه کشت یونجه که در تقویت خاک اراضی کشاورزی بسیار مؤثر بوده است. یکی از مزایای آن، ریشه این گیاه با تثبیت ازت، خاک را غنی و شرایط ایده آلی برای کشت محصول بعدی فراهم می کند. برخی از کشاورزان به منظور غنی کردن زمین های کشاورزی اقدام به کشت یونجه یا شبدر کرده و با شخم زدن و برگردان کردن این محصول بعد از ۶ ماه اراضی کشاورزی را تقویت می کنند، اما برخی دیگر از کشاورزان با هدف کشت یونجه، بین ۵ تا ۷ سال از این گیاه بهره برداری می کنند که نه تنها صرفه اقتصادی دارد، بلکه در این مدت ریشه و بقایای گیاه خاک را تقویت می‌کند.

 

بنابر تجربه ی کشاورزان در ایران، بعداز کشت یونجه، کشت محصولاتی نظیر سیب زمینی یا چغندرقند، به دنبال آن گندم و جو مناسب‌تر و خاک غنی شده برای برداشت این‌گونه محصولات می باشد. ما نیز در اینجا به مزایای دیگر این گیاه می‌پردازیم که در دامپروری چه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 

به بیانی دیگر، TSG«شیر یونجه» چیست؟ و چه نقشی در حیات دامپروری دارد.

 

شیر یونجه؟ یا شیردهی با تغذیه ی یونجه؟ این نام به تغذیه دام های شیری، چون : گاو ، بز یا گوسفند اشاره می کند. علامت STG (تخصص سنتی تضمین شده که در سال 1992 ایجاد شد ، این نیز مربوط به محصولی است که ویژگی های خاص آن بر اساس یک سنت به ترکیب ، ساخت یا روش های پردازش مرتبط است. هدف STG تعریف ترکیب یا روش تولید سنتی یک محصول است ، بدون اینکه لزوماً ارتباطی با منشا جغرافیایی آن داشته باشد.) یک رژیم غذایی بدون OGM متشکل از 75 درصد علف یا یونجه را تأیید می کند.

 

در این جا، روشن‌تر به موضوع می پردازیم. در فرانسه، بسیاری از فرآورده های لبنی، مانند ماست و پنیرها "از شیر یونجه تولید می شوند". از مارس 2016 برای شیر گاو و از مارس 2019 برای شیر بز و شیر گوسفند ، علامت سنتی تضمین شده

 

(STG) تضمین سازگاری تولیدکنندگان با مشخصات سنتی می باشد. خوراک دام‌ها در تابستان از چمن و حبوبات تازه و در زمستان از یونجه تشکیل می شود. این علامت اختصاری همچنین تضمین می کند که حیوانات هیچگونه غذای تخمیر شده یا OGMدریافت نکرده اند.

 

در نتیجه، محصولات لبنی طعم های خاصی دارند. با وجود عدم وجود محصولات تخمیر شده در خوراک دام ، شیر اجازه می دهد تا فرآوری پنیر آسان و با کیفیت بالا انجام شود. در این میان مصرف کننده نیز از شیر غنی تری برخوردار است. در مورد شیر خام تهیه شده از شیر یونجه ، به دلیل عدم تخمیر در خوراک گاوها ، اسید کمتری دارد. ویژگی دیگر این فرآورده،پرورش دهندگان دام‌ها از طریق یاد شده، از پخش لجن فاضلاب در تمام زمین های کشاورزی خودداری می کنند. باید تأکید کرد که شیر یونجه در کشورآلمان بسیار رایج است. به ویژه در شهر"هومیلچ" در آلمان و هم چنین در اتریش مورد استقبال کشاورزان و دامپروران واقع شده است.

 

در حال حاضر ، 70 تولید کننده شیر گاو دارای گواهینامه اس.ت. ج. شیر یونجه «STG Lait de Foin» در فرانسه هستند.

 

 

فریبا مسعودی

خبرنگار مقیم در فرانسه - پاریس

فریبا مسعودی خبرنگار مقیم پاریس

با کلیک روی تصاویر زیر, به شبکه های اجتماعی کاج پرس بپیوندید:                                                                                                                        

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .