پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران؛

به ریاست کمیته همبستگی دفتر فائو در بانکوک پذیرفته شد

اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران؛  به ریاست کمیته همبستگی دفتر فائو در بانکوک پذیرفته شد

 

شنبه 16 بهمن 1400                          12:01

کاج پرس:

هم زمان و هم روند با افزایش اهمیت امنیت غذایی و توجه ویژه دولت به تامین معاش مردم و تاکید وزیر جهاد کشاورزی به این موضوع و ایجاد ستادی با همین عنوان و پایش روزانه اقلام خوراکی از جمله گوشت مرغ، تخم مرغ، میوه و سایر اقلام اساسی چون روغن و شکر، اهمیت تشکلی با سابقه نیم قرن فعالیت گسترده بازرگانی در روستاها از طریق تعاونی های روستایی و یا در جوامع کشاورزی و در میان کشاورزان از طریق بازوی توانمند این نهاد دولتی به نام اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران و آنچه شبکه نامیده می شود، بیش از پیش بارز و برجسته شده است.

به عبارتی، برای اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی، نقش تاریخی و تعیین کننده تری تعریف شده و این رویکرد با انتصاب مدیری جوان و خوش فکر، دارای اندیشه های بازرگانی خلاق و متفاوت از پیش و متناسب با نیاز کشاورزی کشور به انجام اقداماتی شایسته و به یاد ماندنی در تاریخ فعالیت های این اتحادیه فراروییده است.

گفتنی است اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی، در یک فرایند تاریخی و حسب ضرورت های اقتصادی و بازرگانی و حمایت از جامعه روستایی به وجود آمد که اینک، گسترده ترین شبکه بازرگانی و خدماتی در سراسر کشور و تا دورافتاده ترین روستاها به شمار می رود.

اتحادیه مرکزی، ۳۱ اتحادیه استانی، ۳۰۱ اتحادیه شهرستانی، ۲۸۴۶ شرکت تعاونی روستائی، حدود ۱۰ هزار فروشگاه مصرف، ۱۱ هزار جایگاه عرضه سوخت و ۵/۴ میلیون نفر عضو تولید کننده که با اعضاء خانواده جمعیتی بالغ بر بیست میلیون  نفر از روستائیان کشور را شامل می­شود، تحت پوشش دارد.

با برنامه ریزی های انجام شده، کشت و صنعت شهید رجائی و کشت و صنعت جیرفت نیز در زیرمجموعه این تشکل ملی با حدود ده هزار هکتار از بهترین اراضی زراعی کشور و آب تامین شده، سالانه هزاران تن محصولات باغی و زراعی تولید و روانه بازار می­کنند.

تعاونی های ایران وارد شصتمین سال و تعاونی های روستایی و کشاورزی به عنوان تعاونی های چند منظوره عام، پا به پنجمین دهه حضور و فعالیت خود در روستاهای کشور گذارده اند. باید گفت بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی به ویژه در عرصه توسعه پایدار روستاها بوده است، اما به دلیل برخی ناهماهنگی ها و سیاست های اجرایی، نظام و روش های ناکارآمد، تداخل وظایف، دوباره کاری ها و مدیریت های سنتی و بروز حودادث طبیعی و اقلیمی نظیر خشکسالی و سیل در سال های گذ شته با چالش هایی روبه رو شده که مانع از رشد مطلوب این بخش بوده است. اما جای خوشبختی است که اینک شاهد هستیم با اقدامات صورت گرفته و در دست اجرای مدیر پر انرژی، تحول گرا و شجاع، می رود خونی تازه در رگ های این اتحادیه جاری گردد.

برای اطلاع از چند و چون اقدامات 6 ماهه اخیر اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی ایران، به گفتگو بامهندس صدرا علی اکبرخانی مدیر عامل این اتحادیه می نشینیم و خواستار تشریح اقدامات انجام شده و اهداف آنها می شویم.

صدرا علی اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی به خبرنگار ما می گوید: با توجه به مشکلاتی که برای باغداران سیب در بازرگانی و عرضه سیب های تولیدی به وجود آمد، پس از بررسی و مطالعه در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطقی که با مازاد تولید مواجه بودند اقدام به خرید سیب درجه سه به میزان 14 هزار تن کردیم و البته قبل از خرید، تمهیدات لازم برای تبدیل آن به پوره صادراتی با هدف ارزش افزوده و ایجاد درآمد برای اتحادیه را اندیشیده بودیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی گفت: پیش از این، بحث انباشت و انبار این نوع خریدها مسئله ساز بود و امکان فاسد شدن وجود داشت، کمااینکه در سال هایی نیز این اتفاق افتاده بود ولی از آنجا که یک رابطه مستقیم و بلاواسطه با خرید این نوع سیب و کارخانجات تبدیلی از جمله کارخانه تبدیلی آیدا در زیرمجموعه اتحادیه ایجاد کردیم، با خرید سیب ها، تبدیل به پوره و کنسانتره و صادرات آنها، ارزش افزوده ای حاصل شد که به این واسطه، هم باری از دوش باغداران برداشتیم و هم برای اتحادیه ایجاد درآمد کردیم .

مهندس صدرا علی اکبرخانی به تنوع خرید سیب از نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به تولید سیب در مناطق مختلف کشور، تعادل بازار را برای عرضه سیب های درجه یک در مراکز فروش و میادین میوه و تره بار فراهم کردیم تا باغداران به یک سود متعارف و منطقی برسند.

ایشان به تفکیک خریدها اشاره کرد و گفت: خرید 2500 تن سیب پادرختی صنعتی از آذربایجان غربی و 2000 تن سیب از همین نوع از آذربایجان شرقی برای تولید پوره، خرید 3000 تن از اصفهان، مجددا خرید 1500 تن سیب صنعتی از طرح خرید تضمینی با سود قریب به 200 میلیون تومان و موارد دیگر، با همان هدف مورد اشاره یعنی تبدیل به پوره و کنسانتره و ایجاد ارزش افزوده با نظارت کامل انجام گرفت.

وی یادآور شد: توام با این خریدها، حدود 6 هزار بشکه و کیسه اسپتیک و همچنین پالت جهت پوره تولیدی مشهد خریداری و ارسال 4500 تن سیب از آذربایجان غربی و شرقی به مشهد و تولید 1200 تن پوره سیب درختی برای صادرات انجام گرفته است.

علی اکبرخانی یادآور شد: تولید حدود 3 هزار تن پوره سیب در مشهد و اصفهان و فروش حدود 1000 تن سیب پادرختی به فردوس از سیب های خریداری شده در آذربایجان از جمله فعالیت های توامان خرید سیب پادرختی صنعتی و تبدیل به پوره یا کنسانتره بوده است که فعالیت خرید را با استفاده از ارزش نهفته در صنایع تبدیلی مقرون به صرفه کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی گفت: خرید و فروش حدود 4800 کیلو زعفران، خرید توافقی 500 تن کیوی از شهرستان نور و ذخیره سازی، خرید 800 تن رب گوجه فله دشت مغان و انعقاد تفاهم نامه تهاتر سیب با موز با کشور هند در آذر ماه گذشته، از جمله فعالیت های دیگر در عرصه خرید و فروش توسط اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی از ابتدای شهریور ماه تاکنون بوده است که سعی داشته ایم توانایی های نهفته اتحادیه های استانی را برای فعالیت های بازرگانی فعال کنیم.

علی اکبر خانی گفت مواردی نیز وجود داشت که قبلا به آنها توجه نشده بود؛ مثلا حدود 1000 تن رب گوجه شرکت آیدای اصفهان که مربوط به سال های 1398 و 1399 بوده را بازاریابی و با قیمت روز فروختیم.

وی همچنین از فعال کردن شرکت حمل و نقل «نوید بار» و انعقاد قراردادی برای حمل و نقل گندم با شرکت بازرگانی دولتی در جهت کمک به بخش کشاورزی سخن گفت.

علی اکبرخانی یادآور شد: به عنوان مباشر سازمان مرکزی تعاون رستایی، خرید 60 هزار تن سیب و پرتقال را برای تنظیم بازار شب عید بر عهده گرفتیم که این مهم از طریق عقد قرارداد خرید پرتقال از سورتینگ داران، کشاورزان و انبارداران استان مازندران به مقدار 35 هزار تن و ارسال به 31 استان کشور انجام شد.

وی در همین چارچوب، عقد قرارداد خرید حدود 20 هزار تن سیب از سورتینگ داران، کشاورزان، انبارداران استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و اصفهان جهت ارسال به استان های سراسر کشور را یادآور شد.

وی افزود: خرید 21 هزار تن خرما از طرح خرید تضمینی خرمای استعمران، اقدامات اولیه جهت عقد قرارداد کشت قراردادی گوجه فرنگی در منطقه جیرفت برای سال جاری و استان بوشهر و خراسان برای سال آینده، عقد تفاهم نامه با خرید محصول گوجه فرنگی حاصل از کشت قراردادی به مقدار 500 هزارتن، آماده سازی واحد بازرگانی شرکت حمل و نقل نوید بار جهت اجرای پروژه میوه تنظیم بازار نوروز 1401، ایجاد غرفه در نمایشگاه بین المللی در آذر ماه گذشته و در نهایت خرید گوجه از کشاورزان بوشهر با قیمت 2600تومان و پرداخت کرایه حمل به صورت نقدی و ارسال به کارخانه آیدای اصفهان و همچنین دشت نشاط شیراز که تاکنون 10 هزار تن خریداری شده و این روند تا پایان سال و با آمادگی دریافت روزانه 2 هزار تن ادامه خواهد داشت، از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

مهندس صدرا علی اکبرخانی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار ما خاطرنشان ساخت: بازرگانی داخلی بدون گسترش به عرصه های خارجی به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی نمی تواند پایداری داشته باشد. اصولا در عرصه جهانی، صادرات در کنار واردات و بازرگانی داخلی معنا پیدا می کند. این دو شاخص یعنی صادرات و بازرگانی داخلی مکمل هم هستند، لذا طی چند ماه گذشته تمام عرصه ها و زمینه های بالقوه توسعه روابط بازرگانی بین المللی را بررسی و آنچه انجام دادیم زمینه های تجارت دوجانبه را فراهم ساخت.

دعوت از سفیر صربستان، برگزاری نشست با رئیس بخش اقتصادی سفارت برزیل در خصوص معاملات پایاپای ارسال خشکبار و حبوبات از ایران در قبال دریافت ذرت، پاپ کورن و قهوه فوری از برزیل، مکاتبه با معاونت سیاسی وزارت امور خارجه در خصوص معرفی توانایی ها و ظرفیت های موجود و در حال گسترش اتحادیه مرکزی برای توسعه صادرات و تقاضا برای برگزاری جلساتی با طرف های خارجی سرمایه گذار که به ایران سفر می کنند و همچنین نمایندگان کارخانه تولید قطعات خط کنسانتره شرکت ایتالیایی Rossie برای تولید کنسانتره سیب، انار و انگور با هدف توسعه خطوط تولید مجتمع صنایع غذایی آیدای اصفهان، از جمله اقدامات اجرایی و زمینه ساز برای گسترش فعالیت های بازرگانی اتحادیه مرکزی بوده است.

علی اکبرخانی در فراز دیگری از مصاحبه خود گفت: موضوع توسعه روابط بازرگانی به رغم محدویت های موجود را به عنوان یک هدف دنبال و در همین راستا ملاقاتی با مدیر بازرگانی خارجی سفارت بریتانیا جهت تهاتر محصولات با تجار و تولیدکنندگان انگلیسی برگزار و روی محصولات کشاورزی ایران که دارای مزیت هستند تمرکز کردیم، البته بحث نژادهای اصلاح شده دام و مواد اولیه مورد نیاز خوراک طیور را نیز در این نشست با طرف انگلیسی در میان گذاشتیم.

وی یادآور شد: اینجانب به عنوان مدیرعامل از سوی هیات مدیره و با صلاح دید مسئولان مرتبط، برای ریاست کمیته همبستگی در یکی از دفاتر فائو در بانکوک کاندید شدم که مورد پذیرش شبکه توسعه تعاونی های کشاورزی آسیا و اقیانوسیه قرار گرفت. این اتفاق عرصه ای برای گسترش فعالیت های بازرگانی و البته اطلاعات روز در مورد فعالیت های بازرگانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

علی اکبر خانی گفت: به رغم شرایط پاندمیک کرونا، گزارش عملکرد اقتصادی سه ساله اتحادیه را تهیه و تدوین و به مدیرکل اتحادیه بین المللی تعاون ICA ارائه و موضوع تخفیف حق عضویت اتحادیه را جهت ابقاء عضویت اتحادیه به عنوان یکی از اعضای قدیمی ICA مطرح کردیم.

وی افزود:مکاتبه با فدراسیون های ملی چین، سریلانکا و مالزی عضو ICA در خصوص صادرات محصولات در صورت تمایل به معاملات پایاپای از طرف چین و سریلانکا، مذاکره با میزهای مشترک بازرگانی کشورهای روسیه، عراق، پاکستان، امارات، قرقیزستان و هلند و جلسه با نمایندگان کارخانه HAUS در ازمیر ترکیه برای خرید و راه اندازی خط تولید کنسانتره، از جمله فعالیت های بین المللی برای ایجاد زمینه های بازرگانی مورد نیاز اتحادیه بوده است که همه همکاران را به فعالیت واداشته و موجب دلگرمی آنان و رونق فعالیت ها شده است.

علی اکبرخانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران گفت: با ایجاد رابطه ای صمیمی و بی تکلف و توام با دوستی و رفاقت، عرصه مشارکت و حضور فعال مدیران اتحادیه های سراسری کشاورزی در عرصه زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات و .... را به گونه ای فراهم کرده ایم که همگی سعی دارند با همکاری و ارائه پیشنهادهای سازنده، نقش مشارکتی بیشتری در فعال کردن بخش های تولیدی و بازرگانی داخلی و خارجی داشته باشند.

علی اکبرخانی گفت: ایجاد این فضای توام با صمیمیت و اعتماد موجب شده طی چند ماه اخیر 15 میلیارد تومان به اتحادیه ها و تعاونی ها که به دلایل مختلف با مشکل نقدینگی مواجه شده بودند، کمک کنیم که کار خود را بدون تعلل و تنگناهای مالی دنبال کنند.

علی اکبرخانی گفت: از جمله مشکلات بازدارنده و آزاردهنده تعاونی ها و اتحادیه ها که انعکاس بیرونی ندارند و به چشم نمی آیند مسائل حقوقی است که خوشبختانه با تمرکز بر آنها و حل و فصل بسیاری از آنها کمک کردیم که اتحادیه ها و تعاونی ها عملکرد بهتری داشته باشند.

علی اکبرخانی گفت: در کنار همه این کارها، اقدام به فرموله و تولید روغن ولک برای باغات مرکبات کردیم تا هزینه های تولید مرکبات را کاهش دهیم.

وی در پایان افزود: مرمت و بازسازی ساختمان اداری اتحادیه بعد از 20 سال موجب شد که روحیه پرسنل دفتر اتحادیه بهتر شود، کاری که فراموش شده بود!

علی اکبر خانی یاد آور شد: این روند برای تحول در اتحادیه با همکاری و رهنمود های هیات مدیره و حضور فعال اتحادیه های استانی برنامه ریزی شده و همچنان ادامه دارد.

 

------------------------------------

 

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

 

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

 

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .