سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی: 

گزارشی مستند از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در جهان به نقل از منابع معتبر

 اخبار کشاورزی: گزارشی مستند از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در جهان به نقل از منابع معتبر

 

کشاورزی آینده جهان             شنبه 31 اردیبهشت 1401                    09:57:16

فرانک مسعودی

← قیمت جهانی مواد غذایی در مارس 2022 به بالاترین سطح خود رسید.

  قیمت کالاهای غذایی امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل یک سوم افزایش یافته.

 تهاجم روسیه به اوکراین، به رشد بیشتر قیمت ها پس از همه گیری کووید 19افزوده است.

اخبار کشاورزی:گزارشی مستند از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در جهان به نقل از منابع معتبر

قیمت جهانی مواد غذایی در مارس 2022 افزایش یافت

تصویر:Melissa Askew

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، قیمت جهانی کالاهای غذایی در ماه مارس پس از حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد خود رسید.

جنگ اوکراین در کنار تداوم بحران انسانی، اقتصاد این کشور را نیز بی‌ثبات کرده و بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که خروجی اقتصاد در سال 2022 بیش از 45 درصد کاهش یابد. 

فدراسیون روسیه و اوکراین روی هم حدود 30 درصد از صادرات جهانی گندم و حدود یک پنجم ذرت جهان را تامین می کنند. کمبود این کالاها و سایر کالاها، زنجیره های عرضه جهانی را بی ثبات کرده و قیمت مواد غذایی را افزایش داده است.

مجمع جهانی اقتصاد برای کمک به تضمین امنیت غذایی جهانی چه می کند؟

دو میلیارد نفر در جهان در حال حاضر از سوءتغذیه رنج می برند و بر اساس برخی برآوردها، تا سال 2050 به 60 درصد غذای بیشتر برای تغذیه جمعیت جهان نیاز داریم.

با این حال، بخش کشاورزی برای پاسخگویی به این تقاضا آمادگی ندارد: 700 میلیون کارگر این بخش در فقر زندگی می‌کنند و همچنین بخش کشاورزی در حال حاضر مسئول 70 درصد مصرف آب و 30 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی است.

فن آوری های جدید می توانند به سیستم های غذایی بشر کمک کنند تا پایدارتر و کارآمدتر شوند، اما متأسفانه بخش کشاورزی از نظر پذیرش فناوری از سایر بخش ها عقب افتاده است.

انجمن نوآوری که با یک پلتفرم هدف در سال 2018 راه اندازی شد، در واقع یک مشارکت بزرگ مقیاس است که با پذیرش فناوری های جدید و سایر نوآوری ها، تغییر روش تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی را تسهیل و به نوعی به دگرگونی در فرایند سیستم غذایی جهانشتاب می بخشد.

طبق تحقیقات صورت گرفته، این پلت فرم با بیش از 50 موسسه شریک و 1000 مدیر پیشقدم در سراسر جهان برای افزایش سرمایه گذاری در فناوری های جدید کشاورزی و ادغام ابتکارات محلی و منطقه ای با هدف افزایش امنیت غذایی همکاری می کند تا از فناوری های نوظهور استفاده کند و در نتیجه سیستم های غذایی ما فراگیر و کارآمد و پایدارتر شوند.

اخبار کشاورزی: گزارشی مستند از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در جهان به نقل از منابع معتبر

شاخص قیمت مواد غذایی فائو افزایش چشمگیری داشته است

 شاخص قیمت مواد غذایی فائو تغییر ماهانه قیمت های جهانی سبدی از کالاهای غذایی را اندازه گیری می کند. ارقام ماه مارس نشان دهنده افزایش 12.6 درصدی قیمت جهانی مواد غذایی نسبت به فوریه است که بالاترین سطح قیمت ثبت شده در تاریخ سه دهه این شاخص می باشد. مقایسه سال به سال نشان می دهد که قیمت های شاخص نسبت به مارس 2021 یک سوم افزایش یافته است.

افزایش قیمت مواد غذایی

محصولات اصلی مانند غلات و روغن های گیاهی از جمله مواد غذایی هستند که بیشترین آسیب را می بینند.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس بیش از 17 درصد بیشتر از فوریه بود که ناشی از صادرات کمتر گندم و دیگر غلات دانه درشت مانند ذرت به بازار جهانی بود: قیمت جهانی گندم و ذرت هر کدام در ماه مارس 2022 حدود یک پنجم افزایش یافت.

اخبار کشاورزی: گزارشی مستند از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در جهان به نقل از منابع معتبر

 به گفته فائو، قیمت روغن نباتی به شدت افزایش یافته است

 از آنجایی که اوکراین بزرگترین صادرکننده روغن تخمه آفتابگردان در جهان است، کمبود عرضه به افزایش ماهانه 23 درصدی شاخص روغن نباتی فائو انجامید. طوفان کامل افزایش قیمت روغن آفتابگردان، افزایش هزینه های نفت خام و کاهش صادرات روغن نباتی از آمریکای جنوبی، باعث افزایش قیمت روغن های دیگر مانند پالم، سویا و کلزا شد.

 افزایش کمتری نیز در قیمت جهانی کالاهایی مانند شکر، گوشت و لبنیات ثبت شد.

 افزایش هزینه های زندگی

 افزایش قیمت‌های جهانی غذا، یک شاخص چشمگیر در افزایش هزینه‌های زندگی است که در حال حاضر، هم در اقتصادهای پیشرفته و هم در اقتصادهای نوظهور خودنمایی می‌کند و با تهاجم روسیه به اوکراین تشدید نیز شده است.

 تأثیرات اقتصادی همه‌گیری COVID-19مانند تورم و اختلالات زنجیره تامین که در پی آن هنوز اقتصاد جهانی به سطوح «عادی» پیش از همه‌گیری بازنگشته و بهبودی کامل نیافته- و رخوت های پس از قرنطینه باعث افزایش قیمت‌ها، از غذا گرفته تا قبوض انرژی شده است.

 در حالی که فشار بر درآمد خانوارها، مهمان سرزده اکثر خانه ها شده، خانواده های کم درآمد در کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را خواهند دید. برای کشورهای در حال توسعه، قیمت های بالاتر همراه با ناامنی غذایی بیشتر است، زیرا کاهش صادرات غلات و سایر کالاها بزرگترین تهدید برای این مناطق است.

 اما، با وجود تأثیر بر صادرات مواد غذایی به دلیل جنگ در اوکراین، گزارش عرضه و تقاضای غلات فائو پیش‌بینی می‌کند که تولید جهانی گندم در سال 2022 به 784 میلیون تن برسد که 1.1 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. این به دلیل روندهای مطلوب تولید در مناطقی مانند چین، هند، آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا است که می تواند به ثبات بازارهای جهانی و تامین امنیت غذایی برای کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند کمک کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .