پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور و تعیین قیمت گوشت قرمز!

رئیس سازمان دامپزشکی کشور و تعیین قیمت گوشت قرمز

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اخیرا (9/11/1401) مصاحبه ای انجام داده و در آن از تغییر شیوه مقابله با بیماری ها از حالت تدافعی به تهاجمی به عنوان روشی نوین از پیشگیری یاد کرده است. وی می گوید: پیش از ورود بیماری از کشورهای همسایه آن را مورد مطالعه قرار می دهیم تا (بیماری) پیشگیری شود.

وی در مراسم افتتاح هشتمین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور در محل هتل المپیک، ضمن اعلام این شیوه مقابله که آن را تغییر از روش تدافعی به تهاجمی نام گذاری می کند تاکید دارد که پروتکل های سازمان دامپزشکی کشور مربوط به سالیان گذشته است که با اقتدار در اجرا و توسعه آن عمل می شود. به عبارتی، طبق گفته ایشان این شیوه هم احتمالا در پروتکل های پیشین سازمان نیز وجود دارد و نمی تواند حرف جدیدی باشد!

گفتنی است که این مقام مسئول پیش از این، هنگام بازدید از هفدهمین نمایشگاه دام، طیور و آبزیان مشهد به نقل از ایرنا در 8/11/1401 وارد عرصه فعالیت بازرگانی دامداران و قصابان و بازار گوشت قرمز و واردات دام زنده می شود و از ارزانی شدید قیمت گوشت قرمز بین 100 تا 150 هزار تومان برای هر کیلو در هفته پیش رو سخن می گوید. وی چنین استدلال می کند: «با توجه به تنظیم قیمت گوشت در بازار، طی هفته آتی به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد و قیمت کنونی گوشت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.»

رئیس سازمان دامپزشکی اشاره ای به قرنطینه واردات دام های زنده از آن سوی مرزها یا مطالعه برای پیشگیری از نوع «تهاجمی و نه تدافعی» آنها نمی کند و شاید هم لازم نیست به افکار عمومی بگوید که این دام های زنده وارداتی جزء آن دسته از دام های سالم مطالعه شده اند، زیرا تمرکز این مقام مسئول بر اعلام کاهش 100 تا 150 هزار تومانی گوشت قرمز است که قرار بود در همین هفته اجرایی شود و البته تا هنگام انتشار این خبر هنوز هم گوشت ارزانی در بازار وجود ندارد و ردپایی از آن دیده نمی شود!

در عین حال، رئیس سازمان دامپزشکی که اخیرا وعده ریشه کنی 5 بیماری عمده دامی را طی دو سال آینده نوید داده بود در ادامه اعلام ارزانی گوشت قرمز یک تهدید جدی و البته توصیه هشیار کننده به دامداران نیز می دهد و می گوید: «با توجه به واردات دام زنده و گوشت از آن سوی مرزها، به دامدارانی که دام خود را به منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته اند توصیه می کنیم هر چه سریع تر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت دچار ضرر و زیان مالی نشوند.»

دکتر سید محمد آقامیری در پایان این توصیه تاکید می کند که اگر (دامداران این کار را نکنند) وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آنها نخواهد بود.

قضاوت متناقض بودن یا نبودن این بیانات رئیس سازمان دامپزشکی در موارد واردات شتاب زده وفراوان دام زنده وشیوه تهاجمی پیشگیری را به عنوان یک رسانه تخصصی بر عهده خوانندگان متخصص در عرصه کشاورزی می گذاریم، اما اینکه در هفته وعده داده شده برای کاهش 100 تا 150 هزار تومانی هر کیلو گوشت قرمز، یعنی همین روزهایی که در آن به سر می بریم (چهار شنبه1401/11/12) تا چند روز آینده، واقعا برای قیمت گوشت قرمز چه اتفاقی خواهد افتاد، حتما مردم قضاوت خواهند کرد و خواهیم دید که آیا قصابان، نه در سوپرمارکت های بزرگ بالا شهر، بلکه در محلات یا فروشگاه های رسمی، گوشت قرمز را به قیمت کاهش داده شده رئیس سازمان دامپزشکی، عرضه خواهند کرد؟

اما سوال اصلی مقاله این جاست که آیا به تازگی اعلام قیمت گوشت قرمز به سازمان دامپزشکی محول شده و یا از قدیم جزء پروتکل های این سازمان و از شرح وظایف آن بوده است!؟

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .