پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

90سال تامین نقدینگی در جهت حمایت و ارائه خدمات به کشاورزان

 

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان- 22/ 02/ 1402

 

 

حجت اله انصاری(جابری)

بانک کشاورزی در 21 خردادماه سال 1312 تاسیس شد و به زودی به سن 90 سالگی می رسد. این بانک را طی این سالیان متمادی باید ستون اصلی تامین نقدینگی برای کشاورزان کشور تلقی کرد و به رغم تعیین تکلیف شورای پول و اعتبار برای سایر بانک ها جهت تامین نقدینگی و اعطای وام به کشاورزان ولی از آنجا که این تکلیف توسط سایر بانک های تجاری به طور کامل و بخوبی انجام نشده؛ عملا بانک کشاورزی جُور سایر بانک ها را نیز کشیده و بخش عمده ای از نقدینگی خود را برای پروژه های مختلف و برنامه های توسعه ای وزارت جهادکشاورزی اختصاص داده است.

به واقع آغاز هر پروژه عمده و بزرگ کشاورزی در دولت های مختلف با اتکا به تامین نقدینگی آن توسط بانک کشاورزی بوده است. به طور نمونه در دولت های اخیر پروژه هایی مانند الگوی کشت، کشت قراردادی، پرورش ماهی در قفس، توسعه گلخانه ها و حتی تامین نقدینگی برای خریدهای تضمینی گندم و سایر محصولات با اتکا به تامین اعتبار و نقدینگی توسط بانک کشاورزی صورت گرفته است.

در عمل بانک کشاورزی به عنوان یک بانک تخصصی و با تجربه فراوان پا به پای توسعه و مدرنیزه کردن کشاورزی حضوری فعال و تاثیرگذار داشته است.

این بانک در سال 1312 پس از منفک شدن از بانک ملی و با نام بانک «فلاحتی و صنعتی» با سرمایه دو میلیون تومان تاسیس شد و از همان ابتدا با نگرش توسعه در بخش کشاورزی کار خود را آغاز کرد و مسئولان وقت تقویت نقدینگی این بانک را با فروش خالصه جات و با هدف نه تنها کمک مالی به کشاورزان بلکه برای برنامه های توسعه و مدرن کردن کشاورزی دنبال کردند.

بانک فلاحتی و صنعتی از همان ابتدا و با سیاست حمایت از کشاورزان و کشاورزی با اعطای وام و کمک به اجرای پروژه های بزرگ توسعه ای موجب می شود که به تدریج پایگاه قابل توجهی در میان جامعه به دست آورد و این پایگاه مردمی در سال های 1339 تا 1343 با حمایت از مکانیزه کردن کشاورزی و آبیاری اراضی به رغم کمبود منابع پولی گسترش می یابد.

ضرورت مکانیزه کردن کشاورزی و نیاز به اعتبارات بیشتر، مسئولیت ها و گستره فعالیت های بانک را افزایش داد به همین دلیل براساس قوانین مصوب مجلس وقت، نام بانک بنابر مسئولیت های جدید به «بانک اعتبارات کشاورزی و عمران روستایی ایران» تغییر کرد که با تاسیس "صندوق توسعه کشاورزی ایران" در سال 1345 نام بانک نیز به بانک کشاورزی تغییر کرد.

مجددا طبق قوانین جدید با هدف تثبیت و توسعه شرکت های تعاونی روستایی وابسته به بخش کشاورزی، بازهم نام بانک به «بانک تعاون کشاورزی ایران» تغییر یافت. ادامه این تغییر اسامی متناسب با شرح وظایف جدید و البته همگی با توجه به معضل تاریخی و پیچیدگی توسعه در بخش کشاورزی ادامه داشت و نام هایی چون «بانک توسعه کشاورزی ایران» در سال 1352 و نهایتا با ادغام دو بانک کشاورزی ایران و بانک توسعه کشاورزی به موجب مصوبه 29 آذر 1358 مجمع عمومی بانک ها و طی مراحل قانونی دیگر، نام «بانک کشاورزی» به عنوان فصل الخطاب تمامی بانک های گذشته با شرح وظایف تعریف شده مشخص در مسیر توسعه کشاورزی و بهبود وضعیت روستاها، پا به میدان خدمات گسترده گذاشت که به دستاوردهای بزرگی نائل آمد که در مطلبی دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

نکته حائز اهمیت در این بحث تاریخی این است که وجود بانک کشاورزی با اسامی متعدد و مختلف حامل یک پیام قابل توجه است که بانک کشاورزی ستون اصلی توسعه کشاورزی بوده است و همچنان در حال انجام این وظیفه است و متناسب با شرایط جدید و مصادیق مختلف برنامه های توسعه ای در کنار وزارت جهادکشاورزی، کشاورزی و کشاورزان مملکت ایستاده است و خواهد ایستاد.

نکته مهم دیگر اینکه مدیرعامل جدید بانک کشاورزی به عنوان چهل و سومین مدیرعامل این بانک و یکی از متخصصان صاحب نظر بانکی ایران، برآن است ضمن حفظ موقعیت بانک کشاورزی در عرصه رقابت های تجاری بانکی برای جذب، بهبود و افزایش نقدینگی از مناطق شهری؛ تلاش می کند اهداف توسعه ای کشاورزی و بهبود وضع روستاها را نیز دنبال نماید.

 

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .