شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل روز: تهدید مرغداران برای تنظیم بازار و لزوم دوراندیشی مسئولان

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان-30/ 02/ 1402

ظاهرا سرپرست وزارت جهادکشاورزی در بازدید خود از خمین در استان مرکزی و جلسه ای که با حضور تشکل های کشاورزی بخش خصوصی در این شهرستان داشته است مرغداران را تهدید به واردات کرده و گفته است اگر مرغداران از نهاده های دولتی ارزان قیمت وارداتی استفاده کنند و مرغ را بالاتر از قیمت مصوب که 8 روز پیش اعلام شد یعنی زندۀ آن هر کیلو 52 هزار تومان، به اندازه کافی و با همین قیمت به کشتارگاه نفرستند یا عرضه نکنند، گوشت مرغ گرم یا منجمد از ترکیه وارد می کنیم! (https://b2n.ir/d60054 )

گذشته از این مسئله که آیا ایشان توانسته است طی این روزها به اندازه مورد نیاز، نهاده های سهمیه ای ارزان قیمت در اختیار مرغداران قرار دهد یا خیر، باید گفت سابقه برخورد وزرا در ادوار پیشین با تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ، بستن شمشیر از رو و یا تهدید نبوده است.

اصولا زبان وزرا و مسئولان بعد از انقلاب تاکنون با تولیدکنندگان، نه تنها در وزارت جهادکشاورزی بلکه در سایر وزارتخانه ها زبان تهدید نبوده و مبنای ارتباط با تولیدکنندگان داخلی به ویژه در بخش کشاورزی زبان تعامل و تفهیم و تفاهم بوده است. چنین زبانی غالبا نتیجه بخش بوده و خواهد بود و زبان تهدید، آن هم با تولیدکنندگان نتیجه بخش نبوده و نخواهد بود. به عبارتی، چنین تهدیدهایی برای تنظیم بازار دوراندیشانه و توام با تدبیر نیست و نتیجه معکوس داشته است .

شاید گفته شود این زبان، زبان انقلابی است و حتما مرغداران مجبور می شوند اگر زیان هم بکنند طبق تعهد خود مرغ و تخم مرغ را با قیمت مصوب تحویل دهند، ولی چنین اقدامی اگر هم نتیجه داشته باشد زیان بخش است وکوتاه مدت خواهد بود.

این شیوه در عرصه تولید و بازار از سوی مرغداران اینگونه تعبیر می شود که این بار با همان قیمت مصوب ولی به طور موقت تولیدات خود را حتی با زیان تحویل می دهیم ولی در دور بعدی جوجه ریزی نمی کنیم و عطای تولید را به لقای آن می بخشیم، زیرا دلیلی ندارد خود را به عسرت بیاندازیم.

از این گذشته، هم اکنون که مرغ گرم و البته چرب ترکیه، بی سر و صدا، کیلویی 73 هزار تومان در بازار بهمن عرضه می شود باید گفت واردات مرغ گرم یا حتی منجمد (اگر وازده و تاریخ مصرف گذشته نباشد) در حجم 50 هزار تن یا بیشتر با احتساب ارز 28 هزار و 500 تومانی شاید امکانپذیر باشد ولی اگر به 300 تا 400 هزار تن رسید، شامۀ تیز تجار ترکیه را برمی انگیزد و قیمت جنس خود را، نه به همین قیمت کنونی بلکه با افزایش غیرقابل انتظار به کشوری که از نظر تولید داخل مشکل دارد عرضه می کنند!

به عبارتی مسئله به این سادگی ها نیست که سرپرست وزارتخانه دست ها را بالا بزند و از طریق کسی که در ترکیه مستقر کرده با واردات انبوه و ارزان، تولیدکنندگان را که به زعم ایشان گران فروشی کرده یا می خواهند بکنند و نمی خواهند یا نمی توانند تعهد خود یعنی قیمت مصوب 52 هزار تومان برای هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری یا 56 هزار تومان قیمت هر کیلو تخم مرغ آن هم درب مرغداری را عرضه کنند از میدان به در کند!

با توجه به تورم فزاینده هزینه های سربار تولید و حتی نبود یا کمبود نهاده ها که مرغداران به ناگزیر با قیمت بالاتر از سهمی،ه از بازار آزاد تهیه می کنند، همچنین 25 تا 30 هزار تومان برای هر قطعه جوجه یک روزه، حتما قیمت تمام شده مرغ گوشتی و تخم مرغ افزایش می یابد، لذا باید با موضوع افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ دوراندیشانه تر برخورد کرد و در عین حال، ظرفیت بازار ترکیه که آنقدر وسیع نیست تا افزایش تقاضا از سوی ایران را بتواند با شرایط قبلی تحمل کند را در نظر بگیریم.

در جمع بندی نهایی آنچه از سوی نگارنده گفته می شود، در جهت تضعیف یا انتقاد غیرسازنده به «سرپرستی» که می خواهد وزیر شود نیست، بلکه منظور، ایجاد تعامل دو سویه میان وزارت جهادکشاورزی و مرغداران و تولیدکنندگان است. از نظر سیاسی هم سنجیده نیست که به گوش تجار محترم ترکیه برسانیم ما در تولید داخل با تولیدکنندگان خودمان که قیمت را رعایت نمی کنند، مشکل داریم، زیرا آنها به عنوان تجار زرنگ با اختیارات کافی و مستقل از دولت ترکیه ما را در چنبره تجاری خود برای واردات مرغ گرم، گرانتر از قیمت وارداتی کنونی گرفتار می کنند.

و در آخر پرسش اینکه؛ آیا وزارتخانه از عرضه کافی کنجاله سویا به قیمت دولتی و جوجه یک روزه تعهد شده به مرغداران به قیمت 15 هزار تومان مطمئن است و با این وجود مرغداران قیمت را رعایت نمی کنند که آنها را تهدید به واردات می کند؟ یا اینکه انتظار می رود مرغداران نهاده ها را با قیمت آزاد تهیه و مرغ خود را با قیمت مصوب عرضه کنند؟!

منصور انصاری

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir
eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .