شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

عقلانیت دوراندیشانه در معرفی وزیر جهادکشاورزی به مجلس

 

سه شنبه شانزدهم خرداد 1402    11:05

کشاورزی آینده جهان- منصور انصاری

هر چه به فرصت باقی مانده برای معرفی شخصی به مجلس برای سِمَت وزارت جهادکشاورزی بعد از برکناری ناگهانی ساداتی نژاد نزدیک تر می شویم، به نظر می رسد نوعی عقلانیت دوراندیشانه برای انتخاب این فرد در مجلس به وجود آمده است.

هفته های گذشته تقریبا تمامی صاحب نظران، تحلیل گران بخش و آنان که تمایل داشتند سرپرست کنونی به هر دلیل به مجلس معرفی شود، با این استدلال که دکتر سید محمدآقامیری به جناح قدرتمند حاکم بر امورات سیاسی نزدیک تر و بنابراین گزینه نخست است و موارد دیگری که از آنان نام برده می شود چندان قرابتی با جناح سیاسی تعیین کننده در اوضاع کنونی ندارند، بر معرفی ایشان تاکید داشتند که البته هنوز هم این گزینه رقیبی جدی ندارد.

اما گویا موضوع وزیر جهادکشاورزی به خاطر حساسیت فراوان امنیت غذایی و تامین نهاده های وارداتی در چهارچوب تجارت بین الملل و مناسبات حاکم بر آن، اشراف بر امور زراعی به عنوان تامین کننده عمده امنیت غذایی و فراتر از همه اینها، اداره امور تخصیص ارزی بالغ بر 15 میلیارد دلار ارزان قیمت 28 هزار و 500 تومانی به عنوان ارز نیمایی یا هر عنوان دیگر، مجلس را تا آنجا برانگیخته که ممکن است گزینه های دیگری را به میان آورد. 

دولت رئیسی نیز در همین حیطه، به این فکر افتاده که با شخصیت هایی چون سید مصطفی هاشمی معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و معاونت هماهنگی جهش تولید کشت دیم مذاکراتی انجام دهد، که گرچه ایشان به دلایلی فعلا نپذیرفته است ولی نشان می دهد که دولت می کوشد بگوید اشخاص موجه دیگری را نیز مد نظر داشته و اگر سرپرست کنونی به مجلس معرفی می شود جنبه ناگزیری و نبود شخصیت های دیگری در میان نیست بلکه دولت به دلیل حساسیت های مجلسیان در صدد است که شخصیتی فراجناحی ولی متبحر در عرصه زیربخش های مختلف زراعت، باغبانی، امور دام و بازرگانی داخلی و خارجی به مجلس معرفی کند.

اگر جز این بود، اعلام نظر مقام رهبری خطاب به مجلس که با وزرای پیشنهادی همسویی داشته باشید، یک فرصت طلایی برای معرفی سرپرست کنونی وزارتخانه به شمار می رفت؛ مانند معرفی و کسب رای اعتماد وزیر آموزش و پرورش به رغم اینکه فردی سرشناس و دارای توانایی های لازم نبود.

اینکه چرا سرپرست کنونی وزارت جهادکشاورزی برای کسب رای اعتماد هنوز به مجلس معرفی نشده است، نشانه تردید و اعلام این مسئله است که جستجو برای معرفی اشخاص دیگری نیز در میان است.

باید منتظر بود تا در هفته آینده مسئله شخص مورد نظر تدقیق شود و از آنجا که موضوع کشاورزی مملکت بیش از حد سیاس شده، تصمیم گیری در معرفی وزیر جهادکشاورزی بیش از پرداختن به ویژگی های تخصصی به موضوعی سیاسی بدل شده است.

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .