شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل روز: خان آخر! وزیری از سلاله زارعان

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان- 21/ 03/ 1402

از آنجا که هنوز بر کسی مشخص نیست که دکتر ساداتی نژاد چرا با آن گرمی، استقبال، تعریف و تمجید جناح راست با 253 رای موافق، 27 رای ممتنع و فقط 4 رای مخالف مجلس نشینان برای وزارت جهادکشاورزی آمد و یک باره کنار گذاشته شد و تا حالاهم نام و نشانی از او نیست؛ در حوزه معرفی شخصیتی برای وزارت به مجلس این بار بیش از دفعات قبل بر سر اینکه کی بیاد و کی نیاد و یا وزیر چه ویژگی داشته باشد در رسانه ها به ویژه تخصصی ها بحث و گفتمان شد.

اگر مشخص می شد که ساداتی نژاد به دلیل کدام اشتباه برنامه ای یا سیاست گذاری بجزگرانی ها یا کمبود های آزار دهنده متداول گرانی یا کمبود مرغ و تخم مرغ که بعضا اجتناب ناپذیر بود یا به دلیل این یاآن فساد یا تخلف آشکار کنار گذاشته شد، بهتر می شد به یک جمع بندی رسید که آنکه بعد از ایشان به مجلس معرفی می شود باید چه توانایی هایی داشته باشد. اما بحث فراتر از این موضوعات است و رفتن وزیر پیشین گر چه سیاسی بود البته نامعلوم و در هاله ای از ابهام و حدس و گمان.

از سویی مهندس اسمعیل اسفندیاری پور، یکی از فعالانبخش زراعت که آخرین سمت ایشان مجری طرح محوری گندم بود، هفته گذشته مطلبی نوشت وبا صراحت وشجاعت مهندس مهاجر، معاونت کنونی زراعت را مناسب ترین گزینه برای معرفی به مجلس قلمدادکرد. ولی از آنجا که اسفندیاری پور خود کوشنده ای خستگی ناپذیر در عرصه گندم است و سابقه درخشانی در این زمینه دارد و هم اکنون به رغم باز نشستگی صحنه زراعت را ترک نکرده و به موسسات تحقیقاتی و زارعان بزرگ بخش خصوصی همچنان مشاوره می دهد؛ ایشان با دلایل علمی که مورد قبول صاحب نظران است و از روی صداقت و دلسوزی برای مملکت همان طورکه در تمامی دوران خدمت خود بوده است این پیشنهاد را مطرح کرده است می توان گفت این پیشنهاد چون به دور از هر شائبه و از متن تولید، بی طرفانه و کارشناسانه است می تواند حرف آخر باشد. اگر مهندس مهاجر بپذیرد که در آن صورت می تواند برای دولت هم خان آخر این مناقشه و بلا تکلیفی باشد.    

نگارنده این سطور نیز در مقاله ای تحلیلی با عنوان "عقلانیت دوراندیشانه در معرفی وزیر جهادکشاورزی به مجلس" که 16خردادماه در " کاج پرس" انتشار یافت در پاراگراف سوم آورده است: «... اما گویا موضوع وزیر جهادکشاورزی به خاطر حساسیت فراوان امنیت غذایی و تامین نهاده های وارداتی در چارچوب تجارت بین الملل و مناسبات حاکم برآن، اشراف بر امور زراعی به عنوان تامین کنندۀ امنیت غذایی و...»، تلویحا به این انتخاب اشاره کرده است.

به عبارتی اگر نخواهیم دور برویم و منافع و مصالح مملکت را غرق در جناح بازی های سیاسی نکنیم، روبروی ما مهندس مهاجر ایستاده است با پیشینه درخشانی از درستکاری با سوابق قابل اتکا در فائو به عنوان نماینده ایران، مجری طرح دانه های روغنی و دارای اعتقاد راسخ و نه شعاری بلکه علمی به خوداتکائی در گندم و دانه های روغنی سازش ناپذیر در مقابل رانت های آشکار و پنهان.

مهاجر از خانواده ای زارع برخواسته است، مسلط به زبان انگلیسی، چون درس خوانده انگلستان است، فن و فوت دیپلماسی بین المللی را هنگامی که نمایندۀ ایران در فائو بود آموخته است، پاک دست و بی نیاز به مال دنیا است. البته دشمنان بسیاری هم دارد به ویژه در میان کسانی که واردات آسان با ارز ارزان قیمت دولتی را بر تولید داخل ترجیح می دهند، مهاجر از عافیت طلبی های متداول دوری جسته و می جوید زیرا وقتی که غالبا خانواده های مرفه تلاش می کردند سربازی فرزندانشان را بخرند یا از طرق مختلف نگذارند آنها به جبهه بروند مهاجر داوطلبانه به جبهه های جنگ رفت و در حد شهید زنده، بازگشت.    

دست و بازو و قفسه سینه اش پاره پاره از ترکش های جنگ تحمیلی است بی آنکه ادعایی داشته باشد ، بارز ترین ویژگی وی اینکه فراجناحی است و یک متبحر و متخصص متواضع و بی ادعا در کشاورزی به ویژه زراعت است.

مهاجر در یک صحنه، آنگاه که بحث ارزش گذاری و تشویق شالیکاران به میان می آید؛ لباس معاونت و تکبرهای همه گیر را به دور می اندازد و فروتنانه وارد گل و لای زمین شالی شده و هم پای کشاورزان شالی می کارد و اصرار دارد که عکس و خبر آن انتشار نیابد! لذا باید به نظر بی تکلف مهندس اسفندیاری پور توجه کرد و گفت لازم است این بار وزیر از میان زارعان جانباز بی ادعا و متواضع با دانش عملی و تجربی برخیزد.

 

 

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .