شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشویق کشاورزان به مکانیزاسیون و تقویت صنایع تولید تجهیزات کشاورزی

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان-02/ 04/ 1402

حجت اله انصاری(جابری)

به دنبال اعلام مدیرعامل بانک کشاورزی مبنی بر افزایش 2 برابری تسهیلات در نظر گرفته شده این بانک برای توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی که رقمی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود، باید یادآور شد؛ اعطای تسهیلات در بخش مکانیزاسیون کشاورزی طی سال های گذشته در قالب خطوط اعتباری؛ جان تازه ای به توسعه و افزایش سطح مکانیزاسیون اراضی کشاورزی بخشیده است.

هر چند مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور به عنوان متولی و هماهنگ کننده، مدیریت توسعه در این بخش را عهده دار بوده است ولی به واقع "بانک کشاورزی" با پذیرش مسئولیت و اختصاص منابع عظیم مالی؛ تامین کننده اعتبار و تسهیلات لازم برای پیشبرد این برنامه اساسی به عنوان یک ضرورت خطیر و زیربنایی بوده است و همچنان این روند را ادامه می دهد.

تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در اجرای سیاست های دولت در رابطه با تحقق برنامه های بخش کشاورزی و درچارچوب مقررات با هدف افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور پرداخت می شود و در همین ارتباط در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان به نهمین خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی تخصیص یافت و توسط بانک کشاورزی پرداخت شد.

در سال 1401 به رغم اختصاص 5 هزار میلیارد تومان از سوی بانک کشاورزی برای توسعه مکانیزاسیون و با توجه به تنگناهای موجود از جمله سیر صعودی نرخ ارز و تحریم های مختلف ولی تا اواسط پاییز همان سال، افزون بر 6 هزار میلیارد تومان در قالب 2904 فقره تسهیلات با نرخ ترجیحی 15 درصد به متقاضیان پرداخت شد.

این در حالی است که به گفته «فرشید فرخ نژاد»، مدیرعامل بانک کشاورزی در سال گذشته ۱۸۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک در بخش های مختلف کشاورزی و حمایت از کشاورزان بوده که این میزان نسبت به سال قبل ۷۰ درصد افزایش داشته است.

ولی در بخش توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری و به دنبال تاکید رئیس جمهور مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال در بخش کشاورزی و سرعت بخشیدن به توسعه مکانیزاسیون در این بخش؛ مدیرعامل بانک کشاورزی هفته گذشته اعلام کرد: امسال برای توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته افزایش ۲ برابری را نشان می دهد.

به گفته فرخ نژاد، افراد می توانند در صورت داشتن پروانه فعالیت و شرایط عمومی گرفتن تسهیلات وارد سامانه وزارت جهاد کشاورزی شده و ثبت نام کنند. افراد از طریق سامانه وزارت معرفی و پس از تشکیل پرونده می توانند تسهیلات دریافت کنند.

مدیرعامل بانک کشاورزی، سود این تسهیلات را نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار اعلام کرد و گفت: سقف پرداخت تسهیلات نیز متناسب با فعالیت های مشتریان و نوع ادوات و تجهیزاتی که دریافت می کنند متغیر است.

با ادامه این روند و افزایش تزریق اعتبارات و اعطای تسهیلات از یک سو و از سوی دیگر تسهیل در روش پرداخت این تسهیلات از طریق بانک کشاورزی، نه تنها اشتیاق و امید در میان کشاورزان و بهره وران برای استفاده از ادوات و ابزار برای مکانیزه کردن اراضی کشاورزی افزوده شده است بلکه موجب تقویت و تشویق صنایع تولید کننده تجهیزات و ادوات کشاورزی شده است.

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .