پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

صنعت مرغداری در حال دگردیسی

 

 

کشاورزی آینده جهان- 11/ 11/ 1402

منصور انصاری

خبرهای پراکنده حاکی از این است که سرمایه گذاران بزرگ در حلقه های متعدد صنعت مرغداری حتی زنجیره هایی که امید بسیاری به آنها برای تحول در این صنعت به وجود آمده بود در مسیر نوسانات مداوم قیمت نهاده ها، جوجه یکروزه، گوشت مرغ و بازار تحت کنترل دولت؛ نشست کرده و تاب مقاومت خود را در مقابل زلزله های چند ریشتری از دست داده اند و هرکدام به نوعی بخشی از سرمایه خود را به نهادهای قدرتمند مالی واگذار کرده اند.

نهادهایی که سابقه و سبقۀ فعالیت در عرصه صنعت مرغداری ندارند ولی با بکارگیری مشاوران، کارمندان و حتی تجربه این سرمایه گذاران، چرخ این موسسات بزرگ را می چرخانند. حال این پدیده به زیان تولید کشور است یا به سود آن در آینده مشخص می شود.

بدون تردید تزریق سرمایه هنگفت ارزی و ریالی توسط سرمایه گذاران قدرتمند تازه به میدان آمده می تواند یک تحول نوین در صنعت ایجاد کند، تجربه هم نشان داده است هرگاه صنعتی با سرمایه کافی و قدرت سیاسی پیوند بخورد، متمول می شود ولی عوارض آن نوعی انحصار قدرتمند است که می تواند ضمن کسب اعتبارات دولتی و وام های مناسب ارزان قیمت، بازار را نیز قبضه کند.

این نوع قبضه و انحصار از سوی قدرت های سیاسی اقتصادی اگر مسئولانه در مقابل جامعه مصرف عمل کنند، حرکتی مثبت توام با تثبیت قیمت خواهد شد و اگر سمت و سوی سودجوئی به خود بگیرد، مسلما به زیان دولت و مردم خواهد بود.

ولی خارج از این پیش بینی ها باید گفت به نظر می رسد صنعت مرغداری با قدمتی بیش از 80سال با یک دگردیسی تاریخی مواجه شده است. این دگردیسی همچنین می تواند ضرورتا در واردات نژادهای طیور برتر جهانی نقشی موثر داشته باشد، با موانع کمتر، تولید را مجهز به نژادهای برتر با بازدهی بیشتر نماید و خارج از دنگ و فنگ های دولتی، قاطعانه آنچه که برای بهینه سازی تولید گوشت مرغ و تخم مرغ سازنده است را پیش ببرد.

لذا باید منتظر شد که این دگردیسی از نظر ساختار سرمایه گذاری به کجا می انجامد.

 

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .