جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرغداران فرانسوي، سیاهۀ بلند بالايي از خواسته ها دارند

 

 

کشاورزی آینده جهان- 04/ 02/ 1403

ترجمه و تنظیم: فرانک مسعودی

فرانسه گوشت مرغ و فرآورده هاي گوشتي زيادي وارد مي کند و «آن وُل» مي گويد که اين محصولات وارداتي بايد مطابق با استانداردها و مقررات فرانسه توليد شوند، به ويژه در مورد آنتي بيوتيک ها.

مرغداران فرانسوي ممکن است در تظاهرات اخير کشاورزان در خط مقدم نبوده باشند، اما اين بدان معنا نيست که آنها کاملاً خوشحال هستند. تشکل «چتر توليدکنندگان جوجه هاي گوشتي» (Anvol)، فهرست بلند بالايي از خواسته هاي دولت ملي و اتحاديه اروپا را منتشر کرده است.

آنوول مي گويد: امور مرغداران فرانسوي به واسطه اطلاعيه هاي نخست وزير و رئيس جمهور، به ويژه در مورد مرکوسور، اوکراين و شناسايي منشاء محصولات وارداتي تقويت و پيش برده مي شود. اما ما فرض مي کنيم که اين چيزي بيش از گام اول نيست.

يکي از نگراني هاي اصلي توليدکنندگان طيور فرانسوي که واردات انبوه گوشت و محصولات طيور است مورد توجه قرار نگرفته. دولت در مورد «واردات ناپايدار محصولات ارزان قيمت» «سر و صداي درستي به راه انداخت» اما براي رسيدگي واقعي به مشکل کافي نيست.

 

واردات و صادرات طيور

ارقام اخير سرويس آمار کشاورزي فرانسه (Agreste) نشان مي دهد که در سال 2023، فرانسه گوشت مرغ و فراورده هاي مرغداري را از سراسر جهان به ارزش 1.814 ميليون يورو وارد کرده که بيش از 4 درصد بيشتر از سال 2022 است. صادرات همين محصولات به 769 ميليون يورو رسيده است که کم و بيش مشابه سال قبل است. اين امر منجر به تراز تجاري منفي گسترده براي گوشت و محصولات طيور به مبلغ کمي بيش از 1 ميليارد يورو شد که حدود 70 ميليون يورو بيشتر از سال قبل است و روندي را تأييد مي کند که براي چندين سال ادامه داشته است.

از نظر وزني، تنها در ماه نوامبر، فرانسه 74 هزار و 300 تن گوشت و فرآورده هاي مرغ وارد کرده در حالي که صادرات، 40 هزار و 100 تن بوده که منجر به تراز منفي 34 هزار و 200تني شده است. اگرچه سوپرمارکتهاي فرانسوي عمدتاً فقط گوشت مرغ، بوقلمون يا اردک توليد داخل فرانسوي ميفروشند، اما بخش هتلداري و مصرف فرآورده هاي گوشت مرغ همچنان از محصولات خارجي زيادي استفاده مي کنند. در واقع، به گفته آنوول، 50 درصد مرغ مصرفي در فرانسه از خارج از کشور مي آيد.

توليد داخلي فرانسه

اين ارقام همچنين نشان مي دهد که فرانسه در آخرين ماه سال 2023 حدود 53.1 ميليون مرغ را ذبح کرده است که 4.4 درصد کمتر از يک سال قبل است. کشتار بوقلمون با 2.1 درصد کاهش به 3.4 ميليون راس رسيد. در طول سال 2023، تعداد کل طيور - از جمله همه انواع - کشتار شده هنوز فقط 0.1درصد افزايش يافته است، به دليل ارقام بالاتر کشتار اردک پس از چند سال کاهش شديد به دليل اپيدمي آنفلوانزاي پرندگان که به شدت فرانسه را تحت تأثير قرار داده است.

از آنجايي که فرانسه مجبور است گوشت مرغ و فرآورده هاي گوشتي زيادي وارد کند، آنوول مي خواهد که تمام محصولات خارج از کشور حداقل بايد با همان استانداردها و مقررات فرانسه توليد شده باشند، به ويژه در مورد آنتي بيوتيک ها.

 

واردات از آمريکاي جنوبي

اين سازمان در اينجا به ويژه به برزيل و ساير کشورهاي آمريکاي جنوبي اشاره مي کند، بلوک مرکوسور (بازار مشترک کشورهاي آمريکاي جنوبي شامل پنج کشور آرژانتين، برزيل، پاراگوئه، اروگوئه و اخيرا بوليوي) در حال مذاکره براي يک معامله تجاري با اتحاديه اروپا است که امکان افزايش شديد واردات گوشت از آن کشورها به بازار اروپا را فراهم مي کند.

500 هزار تن گوشت مرغ برزيلي که هر سال وارد بازار اتحاديه اروپا مي شود، در حال حاضر کافي است. تنها گزينه پيش روي ما توقف فوري همه مذاکرات با مرکوسور است. آنوُل خاطرنشان مي کند: «اگرچه اتحاديه اروپا واردات سويا را از مناطق جنگل زدايي ممنوع کرده است، اما در عين حال مرزهاي خود را به روي مرغ برزيلي که با سويا از همان مناطق تغذيه شده است، باز مي کند.

 

گوشت مرغ اوکرايني

تشکل مرغداري فرانسه همچنين امتيازاتي را که اتحاديه اروپا اخيراً در مورد واردات محصولات کشاورزي ارزان قيمت از جمله گوشت مرغ از اوکراين داده است را زير سوال مي برد.

ما خوشحاليم که دولت به مشکلات ما در مورد ورود مقادير زيادي مرغ اوکرايني به فرانسه گوش داده است. با اين حال، محدوديت بسيار زيادي براي کاهش واردات اين محصولات وجود دارد. مرجع آمار واردات بر اساس سال هاي 2022 و 2023 است که حجم آن 200 هزار تن است. براي محافظت از بازار اتحاديه اروپا در برابر اين هجوم محصولات ارزان قيمت، آستانه واردات بايد بر اساس سطح قبل از جنگ، يعني 90 هزار تن باشد.

(رود پيس- روزنامه نگار بين الملليRuudPeys)

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .