دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

از مرغ ۲۰ هزار تومانی تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی

محوریت منافع مشترک تولید کننده و مصرف کننده

 تدوین برنامه مرغداری

قیمت مرغ از آغاز سال نو تا کنون در نوسان بوده به طوری که در بهار امسال قیمت مرغ کشتار به حدود ۸۰۰۰ تومان در هر کیلو سقوط کرد. در آن بازه زمانی کارشناسان دلیل این امر را گسترش همه گیری کرونا و تعطیلی رستوران ها و هتل ها عنوان کردند که البته این موضوع تا حدودی می توانست قرین واقعیت باشد٬ اما همه واقعیت نبود. دولت در این بازه شروع به خرید و ذخیره سازی مرغ از کشتارگاه ها کرد. چند ماه بعد یعنی اوایل تابستان قیمت مرغ و البته تخم مرغ روند افزایشی در پیش گرفت و قیمت هر کیلو مرغ تا ۲۰ هزار تومان و قیمت هر شانه تخم مرغ به حوالی ۳۰ هزار تومان رسید. این افزایش برای تخم مرغ منطق ساده ای نداشت ولی برخی کارشناسان دلیل افزایش قیمت مرغ را گرانی و بازار سیاه نهاده های دام و طیور عنوان کردند. در حالی که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با بانک مرکزی در حال کش و قوس برای تخصیص ارز برای ترخیص نهاده های دام و طیور بودند ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۱۰۰ تومان نسبت به قیمت مصوب قبلی عجالتا قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو مرغ برای مصرف کننده را تصویب کرد و با عرضه مرغ به بازار مانع افزایش قیمت مرغ شد.

امروز طبق گزارش تسنیم مرغ به قیمت هر کیلو ۱۶۵۰۰ تومان برای مصرف کننده رسیده است. دولت در خرداد ماه امسال با کاهش عوارض گمرکی برای صادرات مرغ از هر کیلو ۵۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان تلاش کرد با تسهیل صادرات به کمک مرغداران بیاید و از اول مرداد قرار است عوارض گمرکی به مبلغ گذشته بازگردد. ولی هنوز تغییر و تحولی که به تعادل بازار بینجامد روی نداده است. همان گونه که در این گزارش بسیار کوتاه خواندید دولت با ساده ترین ابزاری که در دست دارد بازار را تنظیم کرده که عمدتا به روابط بازار باز می گردد نه به تولید. اگر در سه ماهه نخست امسال ۱۳ میلیون دلار مرغ صادر شده ارزهای حاصل در کیسه مرغداران اندوخته نشده. مرغداران همچنان با روند کاهشی بازدهی٬ دسترسی سخت به نهاده٬ واکسن و دارو٬ مکمل های غذایی٬ حمل و نقل گران و حمایت های بیمه ای و تسهیلات مالی و پولی دست به گریبان هستند. با کوچک شدن سفره مردم به علت تورم ٬ افزایش بهای ارز و سلطه روابط مالی و پولی که دسترسی به تسهیلات بانکی را برای تولید کننده دشوار و دست نیافتنی کرده افق روشنی برای مرغداران مانند سایر تولید کنندگان کشور دیده نمی شود.

کشاورزی آینده جهان (کاج): با توجه به ضرورت حفظ امنیت غذایی مردم در برابر کارشکنی ها و تحریم های ظالمانه ضروری است دولت با تشکیل کارگروه هایی از تشکل های مرغداری٬ کارشناسان بخش کشاورزی و کارشناسان رسانه های تخصصی این بخش با تدوین یک برنامه جامع و همه جانبه و در نظر گرفتن یکپارچگی زنجیره تولید گوشت مرغ از مرحله تامین نهاده های دام و طیور٬ دارو و مراقبت و بیمه تا کشتار و بازار و رسیدن به دست مصرف کننده با محوریت تولید کننده و مصرف کننده توسط تشکل های مرغداری امنیت عذایی مردم را تامین کند.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .