جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش واردات 3.5 میلیون تنی ذرت از رویا تا واقعیت

 

 

در برنامه پربینندۀ "تیتر امشب" شبکه خبر دکتر کاظم خاوازی وزیر جهادکشاورزی به رئوس عمده ترین برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت این وزارت خانه اشاره کرد که بخشی از آنها اجراشده و بخش دیگر در حال اجرا می باشند.

 

گرچه محور سخنان، امیدوار کننده بود و شاید در شرایط بحران همه جانبه بی سابقه گرانی اقلام مواد پروتئینی و محصولات کشاورزی و در پی آن مواد لبنی و غذایی؛ برای لحظاتی آرامش و تسلی خاطر مردم را ایجاد می کند اما در مواردی خیال پردازانه بود و اگر آنچه که گفته شد تحقق نیابد موجب سلب اعتماد مردم می شود.

باید گفت: بیان واقعیت به صورت شفاف و مسئولانه در کوتاه مدت و درازمدت تاثیر مثبت تری بر مردم و روح و روان آنان خواهد گذاشت ولی اگر بعد از مدتی آنچه که گفته شد و موجب توقع و انتظار در مردم گردید، تحقق نیابد؛ بی اعتمادی گسترش می یابد و واکنش منفی مردم را در پی دارد.

 

از جمله مواردی که تا حدی مبالغه آمیز به نظر می رسد، تثبیت قیمت مرغ در عمده فروشی ها در مرز 18 هزارو 500تومان و عرضه در واحدهای صنفی به قیمت 20هزار و 400تومان تا شب عید است. قطعا این آرزوی همگان است به شرطی که تحقق یابد. صحت و سقم این موضوع طی هفته آینده و نه تا شب عید آشکار خواهد شد.

اینکه تا پایان سال آینده از وابستگی خطرناک به نژادهای تجاری مرغ گوشتی نجات خواهیم یافت نیز تا حد زیادی توام با مبالغه است.

وقتی گفته می شود با توسعه کشت ارقام جدید ذرت و گیاهان کم آب بر مانند ارزن، سورگوم و ترتیکاله به عنوان جایگزین ذرت می توانیم 3 میلیون و 500هزار تن از واردات ذرت را کاهش دهیم؛ هیچگونه سنخیتی با واقعیت ندارد زیرا کشور در حال حاضر به دلایل آب بر بودن این محصول سالانه فقط 1.4 و بعضی سالها یک میلیون تن ذرت دانه ای تولید می کند؛ اینکه بتوانیم در مدت کوتاه یعنی سال آینده از میزان واردات 3.5 میلیون تن کاهش دهیم حرف خوبی است ولی عملی نیست.

وزیر در قسمت دیگری از سخنان خود به افزایش بهره وری 3 تا 4 برابری در زراعت، 8 تا 9 برابری در باغبانی، 3 و نیم برابری در دام و طیور و دو برابری در شیلات اشاره می کند؛ البته که این موارد در حوزه نظری ممکن است ولی در عمل احتیاج به سرمایه گذاری گسترده ریالی و ارزی و یک بازرگانی پویا و خلاق دارد که هیچکدام وجود خارجی ندارد.

موضوعات امیدبخش دیگر چون رونمایی از بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید دید که در هنگام شیوع این بیماری چقدر موثر است.

همچنین وزیر و تمام دست اندرکاران می دانند آزمون اجرای گسترده پروژه های آبخیزداری آن هنگام صحت و سقم خود را آشکار می سازند که وقوع سیل خسارات کمتری را به شهرها و روستاها وارد کند. گفتن این اعداد و ارقام و آنچه که در آینده چه خواهیم کرد آرزوی همگان است و ربطی به وضع کنونی ندارد.

گرچه این مصاحبه امیدوارکننده جای بحث و مناقشه بسیار دارد اما در فرصتی دیگر و در آینده ای نه چندان دور به آن می پردازیم.

 

صاحب نظران بزرگ جامعه شناسی سیاسی حتی قبل از دستیابی به توانایی های اطلاع رسانی گسترده دیجیتالی، اعلام کردند که به پایان عصر تبلیغات متکی بر ادعاهای مبالغه آمیز رسیده ایم زیرا انعکاس این قبیل ادعاها علاوه بر ایجاد انتظار بیش از حد و کاذب در بین مردم، پس از مدتی اثرات زیان بار در میان جامعه ایجاد می کنند و به بی اعتمادی موجود دامن می زنند.

 

کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)

11/ 09/ 1399

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .