شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جوابیه انجمن واردکنندگان برنج ایران به کاج پرس

جوابیه انجمن واردکنندگان برنج ایران به کاج پرس

 

«رهیافتی به گران‌فروشی پنهان دولتی»، گزارشی است که 21/9/99 با عکس یک کیسه برنج هندی خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی (GTC) و با طرح چند پرسش به امید پاسخگویی به آن‌ها درج شده است. این گزارش، مورد اعتراض و پاسخگویی «انجمن واردکنندگان برنج ایران» قرار گرفته و جوابیه‌ای شتاب‌زده و بی‌ارتباط با موضوع، از جانب دوست ارجمند جناب آقای مهندس کشاورز دبیر محترم این انجمن و به امضای روابط عمومی، امروز 1/10/99 برایمان واتس اپ شده است. این نامه را برای قضاوت عموم، مسئولان و به‌ویژه نهادهای ناظر، عیناً چاپ می‌کنیم.

لینک خبر مورد اعتراض عبارت است از https://b2n.ir/838385 که در کشاورزی آینده جهان (کاج پرس) به‌راحتی قابل‌دسترس است و بازخوانی آن را به تمام خوانندگان توصیه می‌کنیم. در این گزارش تحلیلی خبری چند نکته حائز اهمیت است:

1-     هیچ جا نامی از «انجمن واردکنندگان برنج ایران» به میان نیامده و جای تعجب است که چرا این انجمن به‌جای شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی که مخاطبِ پرسش گزارش خبری است پاسخ می‌دهد و موضوعاتی را مطرح می‌کند که مطلقاً در متن گزارش مورد اعتراض وجود ندارند!

2-     در هیچ جای گزارش هیچ اتهامی به این انجمن یا تجار محترم رسمی و شناسنامه‌دار کشور وارد نشده، هرچند انبارهای متعدد احتکار برنج، قبل و چند ماه بعد از اعلام واردات برنج با نرخ ارز نیمایی رسانه‌ای شده بود.

3-     تنها دو پرسش ساده در متن این گزارش از شرکت بازرگانی دولتی شده که در متن جوابیه انجمن به آن‌ها پاسخ داده نشده و به‌جای آن، روابط عمومی این انجمن به تعریف و تمجید و توصیف فداکاری، ازخودگذشتگی، ایثار و صداقت تجار محترم برنج پرداخته‌اند.

4-     در گزارش سؤال شده است: «چرا روی کیسه برنج نوشته شده تاریخ تولید آبانماه 1397 یعنی زمانی که برنج با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد و حالا به قیمت 185 هزار تومان و با احتساب نرخ ارز نیمایی وارد بازار شده است؟» و از شرکت بازرگانی دولتی خواسته است توضیح دهد و رفع ابهام کند.

5-     پرسیده‌ایم این کیسه برنج و کیسه‌های دیگر که هم‌اکنون در فروشگاه‌های بزرگ موجودند و عرضه می‌شوند، طی این دو سال کجا بوده‌اند؟ در انبار هندی‌ها نگهداری می‌شده‌اند یا در انبارهای ایران؟

در متن گزارش خبری هیچ اتهامی به هیچ‌کس وارد نکرده‌ایم گرچه اخبار زیادی در مورد انبارهای متعدد احتکار برنج در رسانه‌ها داشته‌ایم.

6-     موضوع گزارش، واضح و آشکار و بدون تفسیرها و تحلیل‌های خیال‌پردازانه این انجمن است و اساساً ربطی به این انجمن واردکنندگان برنج ایران (که درستش می‌باید «انجمن واردکنندگان ایرانی برنج» باشد) ندارد، مگر اجباراً ملزم به پاسخگویی شده باشند.

7-     بقیه مطالبی که در دو صفحه نامه این انجمن آمده درد دل‌های واردکنندگان است که بعضاً به‌حق و منصفانه است و بارها «پایگاه خبری کشاورزی آینده جهان» (کاج پرس) به گوشه‌هایی از این دشواری‌ها در گذشته به‌صورت خبر یا مصاحبه پرداخته است.

8-     گزارش یاد شده به استناد نوشته‌های مندرج روی کیسه برنج، در پایان آورده است: «این سؤالی است که شایسته است شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای تنویر افکار عمومی به آن پاسخ دهد و...»

به‌هرحال و به‌رغم اینکه گزارش خبری درج شده به‌طور مستقیم به «انجمن واردکنندگان برنج ایران» که یک تشکل بخش خصوصی است و الزاماً باید مستقل باشد ندارد، در چارچوب تعامل عیناً درج و قضاوت را به خوانندگان واگذار می‌کنیم؛ فقط ذکر این نکته لازم است که کشاورزی آینده جهان کاج پرس یک پایگاه خبری مستقل است و ربطی به مجلات «صنایع زیرساخت‌های کشاورزی» و «پیش به‌سوی کشاورزی اقتصادی» ندارد، گرچه آقای منصور انصاری در مجموعه آن‌ها فعالیت دارند.

متن نامه انجمن مذکور را در زیر مطالعه فرمایید:

کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)

1/10/99

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .