شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل های کشاورزی:

آمارهای دستوری، غیرواقعی، مخل تولید و برنامه ریزی و در مسیر خسران ملی

 

 

 

تحلیل مسائل کشاورزی - طرح آمارهای غیرواقعی غیر مسئولانه است

کاج پرس - منصور انصاری - 13/ 05/ 1400

 

 

کاج پرس - این روزها اعلام آمارهای دستوری غیرواقعی مبالغه آمیز آنچنان گسترش یافته و بی پروا در گفتگو با رسانه ها اعلام می شود که اعتراض توام با عصبانیت صاحب نظران و کارشناسان مستقل را در پی داشته است. آمارهایی که اگر و بر فرض محال مورد استناد برنامه ریزی و سیاست گذاری قرار گیرند چیزی در حد زیان و خسران به منافع ملی و مردم است.

گرچه تناقض این آمارهای غیرواقعی و به نوعی جعلی در جامعه چند صدایی کارشناسی کشور به هر حال آشکار می شود، ولی طرح آنها غیرمسئولانه است. بسیاری از اعلام کنندگان این آمارها وقتی در مقابل پرسش خبرنگاران مستقل و منتقد قرار می گیرند و استدلال برای دفاع از اعداد و ارقام را ندارند؛ در نهایت معترف می شوند که لامحاله و دستوری بوده است.

البته این آمارهای ساختگی، ویژه وزرای ناموفق و دولت های شکست خورده است که نتوانسته اند به حداقل اهداف اعلام شده خود دست یابند. لذا کوشش می کنند با آمار و ارقام غیر واقعی مبالغه آمیز بر عدم موفقیت هایشان سرپوش بگذارند.

حجم این آمارهای غیر دقیق و متناقض در بخش کشاورزی آنقدر زیاد است که خود می تواند موضوع یک گزارش تحقیقاتی - مطبوعاتی قرار گیرد.

کشاورزی آینده جهان(کاج پرس) در ماههای پیشین، قبل از آنکه موج انتقادهای گسترده جهت دار با اهداف سیاسی در مورد دولت دوازدهم اوج بگیرد؛ در مطلبی با عنوان «آمار به اختیار» اظهارات رئیس جمهور پیشین را در بیان آمارهای غیرواقعی کشاورزی بشدت مورد نقد قرار داد. https://b2n.ir/p97310

روز گذشته، 12 مردادماه جاری نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران، مصاحبه ای انجام داده است که آمارهای اعلام شده در این مصاحبه با واقعیت تولید گندم، میزان نیاز به واردات و همچنین میزان مصرف و ذخایر استراتژیک هم خوانی ندارد و می تواند گمراه کننده باشد.

برای جلوگیری از اطاله مطلب، لینک مصاحبه ایشان را که در کاج پرس هم درج شده می آوریم و در کنار آمار و ارقام اعلام شده ایشان، آمار و ارقام دیگری با تحلیل از شرایط کنونی و تکیه بر روی آوری مردم به مصرف بیشتر نان انعکاس می دهیم.

https://b2n.ir/x74364

امیدواریم توانسته باشیم به روشن شدن داستان های اطراف این کالای راهبردی و حیاتی برای هر گونه تصمیم گیری درست کمکی کرده باشیم.

اولا تعهد کشور برای تحویل گندم جهت مصرف سالیانه به روال سالهای گذشته بیش از 12 میلیون تن است این در شرایطی است که دهک های پایین اجتماعی نسبت به سالهای گذشته و به رغم افزایش قیمت نان برای سیر کردن شکم عائله خود به سمت مصرف بیشتر نان در غذای روزانه روی آورده اند و با کمترین قاتُق بیشترین میزان نان را مصرف می کنند.

میزان خرید گندم نه پنج میلیون تن بلکه حداکثر چهار میلیون و شش صد هزارتن پیش بینی می شود لذا بر فرض مصرف گندم طبق متوسط دو سال گذشته یعنی 12 تا 12،5میلیون تن، حدود 7 تا 7،5 میلیون تن کسری داریم که حتما باید وارد شود.

اگر در ذخایر استراتژیک هم کسری داشته باشیم طبعا باید به عدد فوق اضافه کنیم. پس به واقع به وارداتی بیش از گفته مهندس ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران یعنی 5 میلیون تن نیاز داریم یعنی آنچه که برای واردات واقعی است با گفته ایشان حداقل 3 تا 4 میلیون تن فاصله دارد.

حساسیت پایگاه خبری کشاورزی آینده جهان به آمار گندم به دلیل مهم و تعیین کننده بودن این کالای استراتژیک در ایجاد امنیت غذایی کشور است و گرنه این روزها انواع و اقسام آمارهای غیرواقعی در بخش کشاورزی منعکس می شود که به رغم اعتراض کارشناسان و صاحب نظران فعلا از کنار آنها می گذریم.

توضیح این نکته برای تفاهم بیشتر با مخاطبان دلسوز و کارشناسان متخصص لازم است که کاج پرس به عنوان نهادی خبری الزاما باید اخباری که از سوی افراد دارای هویت، جایگاه و سمتی هستند را همان طوری که گفته اند بدون کم و کاست انعکاس دهد، عدم انعکاس یک خبر با توصیفی که گفته شد به معنی عدم وجود آن خبر نیست در عین حال انعکاس آن هم به معنی تایید خبر نخواهد بود.

بعضی ها بر این نظرند خبرهایی که به زعم متخصصان درست نیستند را نباید انعکاس داد. باید گفت جامعه بی خبر هرگز به نادرستی یک خبر پی نخواهد برد، این وظیفه کارشناسان است که بی ترس و محابا از عواقب شغلی خود در جایگاه تعهد و تخصص خود خبرهای نادرست را نقد کنند.

کاج پرس طبق اصول حرفه ای یک نهاد خبری نمی تواند از انتشار یک خبر حتی اگر درست نباشد، وقتی یک گوینده مشخص و با هویت آن را ادعا می کند، جلوگیری کند. زیرا جامعه زنده و پویا محل تضارب آراء و نقد و بررسی است.

 

گرچه کاج پرس در بسیاری موارد در مقابل جامعه خاکستری و خاموش متخصصان و صاحب نظران لامحاله در حد توانش به نقد خبرهای نادرست، جعلی، دستوری و مضر به حال کشور و مردم می پردازد به همین دلیل در کنار دوستان بسیار تشویق کننده، دشمنانی گرچه اندک نیز دارد.

منصور انصاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .