شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشاورزی، امنیت غذایی و تامین معاش مردم؛ مهمترین چالش دولت سیزدهم

 

 

 

کشاورزی اولویت اول شرایط کنونی - کاج پرس - 19/ 05/ 1400

 

 

کاج پرس - نه اینکه گفته شود یا تاکید گردد که اقتصاد کشاورزی مهمترین و عمده ترین بخش اقتصاد کشورها است، طبعا این گونه نیست. شاخص ارزیابی بخش های مختلف اقتصاد کلان، نقش هرکدام در ایجاد ثروت ملی یا GDP است. مثلا در آمریکا ارزش ایجاد ثروت در بخش کشاورزی تنها 3درصد از کل اقتصاد را شامل می شود ولی در طول تاریخ همین کشورهای پیشرفته، بویژه در دوران شکل گیری و در آستانه صنعتی شدن آنها، مقاطعی از تاریخ وجود داشته که حکمرانی تمام و کمال توجه خود را به کشاورزی متمرکز کرده است.

همین الان هم، در کشورهای اروپایی (UN) تنها بخشی که یارانه یا سوبسید می گیرد؛ کشاورزی و محیط زیست است.

 

با این مقدمه قصد داریم بگوییم مشکلات عظیم و شکننده ای که در عرصه گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز و نهایتا لبنیات و مواد غذایی برای کشور در دو سال گذشته به وجود آمد و با تورمی غیرقابل انتظار در مورد قیمت کالاهای فوق و سایر کالاهای غذایی، جامعه و مردم در مضیقه قرار گرفتند؛ این مفهوم جدی شد که باید کشاورزی را در میان سایر بخش های اقتصاد به گونه ای دیگر نگریست.

بعضی ها می گویند کشاورزی حدود 14درصد ارزش افزوده ملی را ایجاد می کند و باید به همین اندازه در عرصه تسهیلات، اعتبارات و حمایت های دولتی برخوردار باشد. گرچه همین 14درصد برای کشاورزی رعایت نمی شود و حداکثر 4 تا 4.5درصد از کل اعتبارات اقتصاد کلان تاکنون به بخش اختصاص یافته است اما در شرایط کنونی حتی تخصیص 14درصد از کل اعتبارات، تسهیلات و حمایت ها برای نجات کشاورزی کشور کفایت نمی کند.

کشاورزی و در پی آن معیشت مردم اگر با شکست و بحرانی بیش از آنچه هم اکنون هست مواجه شود؛ دولت سیزدهم را به زمین می زند، باید به این نکته توجه کرد.

حال وزیر آینده با هر نوع خصوصیات فردی باید با برنامه ای برای اثبات اولویت کشاورزی حداقل برای 2 سال اول وارد هیات دولت شود و نه مرعوب سایر بخش های اقتصادی، خدماتی، صنعت و معدن شود و نه از نمایندگان سهم خواه هراسی داشته باشد.

وزیر آینده باید به همگان این مفهوم را بقبولاند و از آن دفاع کند. فراتر از آن دولت سیزدهم هم باید با همین مفهوم و در سطح مجلس و حاکمیت موضوع را مطرح کرده و پیش ببرد.

 

    

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .