شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فاصله قیمتی میان تولید و مصرف طاقت فرساست

این فاصله کی و چگونه به نفع کشاورزان از بین می رود؟!

 

 

 

این یک فاکتور معمولی غرفه میوه و تره بار شهرداری است

کاج پرس - جمعه 5 شهریورماه 1400

 

 

این یک فاکتور ساده است، خرید از یک غرفه میوه و تره بار زیرپوشش سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری که حکایت از گران بودن قیمت میوه و صیفی جات دارد. این درحالی است که در واحدهای صنفی آزاد با نام های جدیدی مانند سوپر میوه، حاجی ارزونی، هایپرمیوه این قیمت ها 2 و بعضا 2،5 برابر است.

 

اما اگر قیمت های فاکتور غرفه میوه و تره بار را پایه قیمت به شمار آوریم، شلیل متوسط و البته سالم 17 هزار و 900 تومان است، لوبیا سبز ده هزار و 500 تومان، بامیه 14 هزار و 500 تومان و خربزه که باید پای لرزش نشست به راحتی 7هزار و 600 تومان است (هویج کیلویی 20 تا 25 هزار تومان به دلیل گرانی توسط این غرفه ها عرضه نمی شود)؛ سوال اصلی این است که چقدر از این قیمت ها که در پایین ترین نرخ و زیر نظارت عرضه می شوند نصیب کشاورزان می شود؟ و پرسش دوم اینکه این فاصله ویران کننده و نامتعادل میان تولید و عرضه که بخشی از آن نصیب دلالان و بخش دیگر نصب بارفروشان می شود، کی و چگونه به نفع کشاورزان تولیدکننده از بین می رود؟

 

 

آیا دولت جدید برنامه ای عملی و نه شعار در حوزه بازرگانی برای آن دارد یا وضع همچنان به زیان تولید و مصرف کنندگان که قدرت خرید ندارند باقی خواهد ماند؟!

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .