جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل روز: بحران نان با سه نرخه کردن آرد

 

 

کاج پرس- 27/ 02/ 1401

مشخص نیست چرا کسانی در ساختار دولت به ویژه بخش اقتصادی تصمیماتی اتخاذ و اعلام می کنند که علاوه بر عسرت برای دولت و ملت، ضرورت بگیر و ببند و پیگرد، صرف انرژی فراوان و درگیر کردن نیروهای نظارتی و قضایی؛ باز هم متاسفانه به نتیجه مطلوب و رضایت بخش مورد نظر نمی رسد!

سه نرخه کردن قیمت آرد، مصداق یکی از این تصمیماتی است که سامانه تولید و عرضه آسان و راحت نان در واحدهای صنفی را هم اکنون دچار مشکل، دغدغه، درهم ریختگی نظمی می کند که به زندگی روزمره همگان مرتبط است.

این گروه از تصمیم گیرندگان بی تجربه، یا شناختی از متن جامعه و گرایش غالب بر کسب و کارها و بازرگانی متداول سودمحور ندارند یا خدای ناخواسته در ایجاد بی نظمی و نگرانی مردم عمد دارند.

دولت و کارشناسان به خوبی می دانند چند درصد از مردم صبح، ظهر و عصر به نانوایی های سنتی مراجعه و علاقمند به خرید نان تازه هستند. اصولا خرید و استفاده نان تازه در کشور ما یک فرهنگ قدیمی است.

از سوی دیگر دولت یا کارشناسان اقتصادی مستقر در قرارگاه های امنیت غذایی همچنین از آمار خریداران و مصرف کنندگان نان حجیم، نیمه حجیم یا انواع نان صنعتی اطلاع دارند. یعنی آشکار است که چند درصد مردم نان سنتی و چند درصد نان حجیم و صنعتی خریداری و مصرف می کنند اما خود را به بی خبری می زنند تا تصمیمی اتخاذ شود که هم برای دولت دردسر ساز است و هم موجب نگرانی مردم می شود.

 

باید گفت حال که قیمت نان صنعتی افزایش یافته گرایش بسیاری از کسانی که قبلا نان حجیم و صنعتی خریداری می کردند به نان سنتی ارزان افزایش یافته است.

روز گذشته (26/ 02/ 1401 ) خبری منتشر کردیم ( لینک خبر: https://b2n.ir/k08820 ) که از خروج قاچاق آرد نانوایی ها از کشور و در کنار آن جابجا شدن کیسه های آرد نانوایی های سنتی سهمیه ای به نسبت های مختلف به واحدهای نان حجیم و صنعتی و از طریق دلالانی که از هر پدیده چند نرخه، برای کسب سود بی رحمانه بهره گیری می کنند، خبر می داد.

از سوی دیگر وقتی سود حاصل از پخت نان با آرد سهمیه ای و قیمت مصوب برای واحدهای نانوایی صرفه اقتصادی نداشته باشد چه بسا در مواردی ترجیح دهند مقداری از آرد ارزان سهمیه ای خود را به صورت آزاد به دلالان منتظر نشسته در هر برزن کالاهای دو و سه نرخه، بفروشند.

به تبع آن ساعات پخت در واحدهای صنفی سنتی نان کاهش می یابد، مقدار نان عرضه شده کم و صف های خرید نان طولانی تر می شود، لزوم نظارت بیشتر ایجاد می کند و عسرت مردم برای تهیه نان افزایش می یابد و این احتمال وجود دارد که کم فروشی نان به امری متداول تبدیل شود.

لذا باید در این تصمیم مساله ساز تجدید نظر شود تا بتوانیم از یک بحران همه جانبه در عرصه نان به عنوان قوت اصلی تمامی افراد جامعه جلوگیری کرد.

منصور انصاری

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .