شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل روز: تامین نقدینگی؛ بستر ساز توسعه کشاورزی

 

 

 

کشاورزی آینده جهان- 05/ 05/ 1401

 

 

اخیرا دکتر ساداتی نژاد در هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری و صنایع وابسته گفت که سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی 11.7 درصد است.

 گرچه بعضی از اقتصاد دان ها این رقم را، شاید به شیوه دیگری از محاسبات آماری حدود 14 درصد می دانند ولی به هر حال این سهم از تولید ناخالص ملی به دلیل ضرورت های امنیت غذایی حائز اهمیت فوق العاده است.

 در عین حال وزیر در همین همایش می گوید: این مقدار سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی در حالی است که حداکثر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حدود 4 درصد است که قابل قیاس با سرمایه گذاری در بخش صنعت نیست.

 از این گفته چنین استنباط می شود که میزان سرمایه گذاری در کشاورزی نسبت به 11.7 درصد سهم این بخش از تولید ناخالص ملی بسیار کم است و کشاورزی مملکت از کمبود سـرمایه گذاری و یا به عبارتی دیگر، نقدینگی رنج می برد.

 این معادله همچنین دارای پیام دیگری است که کشاورزان کشور به دلیل این کمبود نقدینگی، کالاهای واسطه ای برای فرایند تولید خود را گرانتر از سایر بخش ها خریداری می کنند.

 فراتر از آن، گپ میان این دو آمار یعنی حجم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و سهم این بخش در تولید ناخالص ملی موجب می شود که کشاورزان روز به روز فقیرتر و سایر بخش های اقتصادی توانمندتر شوند.

 این غفلت تاریخی موجب تشویق سرمایه گذاری بیشتر به سمت سایر فعالیت های اقتصادی و به همین میزان، کاهش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می شود.

 دکتر ساداتی نژاد در این همایش به صراحت می گوید: سرمایه گذاری در حوزه شیلات مغفول مانده است و آمارها آشکار می سازد که فرایند سرمایه گذاری در این بخش به درستی رخ نداده است.

در چنین شرایطی شاهد هستیم که بانک کشاورزی از رشد 108 درصدی پرداخت تسهیلات برای حمایت از سرمایه گذاری در آبزی پروری طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر می دهد.

بانک کشاورزی به نقل از روابط عمومی این بانک، از ابتدای سال 1401 تا پایان خرداد در مجموع 3587 میلیارد ریال در قالب 819 فقره تسهیلات برای احداث و توسعه واحدهای پرورش آبزیان پرداخت کرده و این تسهیلات در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 1862میلیارد ریال افزایش را نشان می دهد.

 حال اگر به تحلیل این رویکرد و نحوه تخصیص آن که متوجه حمایت از پرورش آبزیان در آب های داخلی، پرورش ماهی در قفس، افزایش راندمان تولید و بهره وری مطلوب از منابع آب و انرژی بوده است بپردازیم، درخواهیم یافت بانک کشاورزی همسو با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی کوشیده است در پر کردن یک خلاء تاریخی در بخش کشاورزی یعنی تقویت سرمایه گذاری گام بردارد.

این موضوع در شرایط حساس و ویژه کنونی  تلاش همه جانبه  برای تامین امنیت غذایی، حائز اهمیت است، علاوه برآن، این رشد 108 در صدی تسهیلا ت در مسیر  تقویت زیرساخت های کشاورزی با توجه به اقتصاد نامتعادل کلان کشور قرار دارد.

بانک کشاورزی در حالی بخش شیلات را مورد حمایت 108 درصدی نسبت به سال گذشته قرار داده است که به خوبی می دانیم تامین پروتئین با منشاء دام و طیور به دلیل وابستگی به واردات نهاده ها و بعد از تغییر نرخ ارز ترجیحی 4200 تومانی با مشکلاتی مواجه شده است.

در این راستا، هم زمان و همراه با تقویت نقدینگی بخش های مختلف کشاورزی از جمله مکانیزاسیون، بانک کشاورزی حسب سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، به ویژه در دولت سیزدهم، رویکرد متفاوتی نسبت به بخش های مورد غفلت در ابعاد سرمایه گذاری اتخاذ کرده، رویکردی که دکتر مهدی رضایی سرپرست این بانک در دستور کار سیاست های اجرایی بانک کشاورزی قرار داده است.

حجت اله انصاری (جابری)

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .