جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رشد تخصیص اعتبارات مکانیزاسیون در دولت سیزدهم

 

 

کاج پرس-جمعه- 28/ 05/ 1401

بر کسی پوشیده نیست موضوع حمایت از گسترش مکانیزاسیون در همان ماه های نخست وزارت مهندس حجتی در دولت یازدهم در قالب شورای مکانیزاسیون آغاز شد و تاکنون نیز ادامه یافته است و بانک کشاورزی در خطوط مختلف اعتباری و تامین نقدینگی ارزان قیمت برای خرید ماشین آلات و ادوات رقم هنگفت و کم سابقه ای برای پیشبرد این سیاست مهم توسعه و مدرنیزه کردن کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت اختصاص داد.

پیشرفت این سیاست در 4 سال اول دولت یازدهم که فضای کم و بیش آرامی بر اقتصاد و بازار کشور حاکم بود؛ کشاورزان از صف تراکتور و کمباین خارج شدند و برای دست یابی به این دو ماشین اصلی و تعیین کننده در حوزۀ بهبود بهره وری کشاورزی، نوعی فراوانی فراهم شد.

به واقع کشاورزان ناگزیر نبودند برای خرید آنها متوصل به این یا آن نماینده یا امضاء طلایی شوند! در مورد ادوات نیز کم و بیش رقابت هایی برای عرضه کیفی دنباله بند های کششی و خودکششی، چیزل ها، سنگ جمع کن، انواع خیش های دوطرفه، تسطیح کننده ها، انواع سمپاش ها و بسیاری دنباله بندهای دیگر به وجود آمد و رقم های ارزان قیمت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی به عنوان تامین کننده اصلی خطوط اعتباری خرید ماشین آلات و دنباله بندها به وجود آمد.

این موضوع همراه با رشد فرآیند تورم و تشدید تحریم های موسوم به تحریم های ظالمانه ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا و عهدشکنی او در مورد توافق برجام از تعادل خارج شد. دو شرکت عمدۀ تولید کنندۀ تراکتور و کمباین با بحران قیمت تمام شده بالا و بعضا کمبود قطعات خارجی یا مواد اولیه گران قیمت مواجه شدند و تعادل عرضه و تقاضا و تحویل به موقع دامنگیر این صنایع شده و نتوانستند با قیمت های قبلی به رغم پیش پرداخت کشاورزان، تعهدات خود را انجام دهند.

عده ای از تولیدکنندگان داخلی ادوات هم که با همین موضوع به ویژه تامین آلیاژهای مورد نظر و یا کمبود یا نبود مواد اولیه و بعضی قطعات مواجه شدند؛ بعضا خواستار افزایش قیمت از 500 درصد به بالا شدند.

با این همه در دولت دوازدهم به دلیل تعامل تخصصی و مدیریت همه سونگر وزارتخانه چه با کارخانجات تراکتور و کمباین چه برخی از سازندگان داخلی بخش خصوصی دنباله بندها و ماشین ها به رغم کناره گیری مهندس حجتی وزیر مقتدر، تا پایان دولت دوازدهم، تامین خطوط اعتباری از سوی بانک کشاورزی به نسبت های مختلف ادامه یافت.

گرچه ترکش بحران اقتصادی و درهم ریختن بازار در دوسال آخر دولت دوازدهم شامل این بخش هم شد و زد و خوردهایی در تامین ماشین آلات و دنباله بندها و ادوات کشاورزی به وجود آمد و چه بسا بی عدالتی های اعتراض انگیزی هم رخ داد ولی در کل این بحث که کشاورزی باید به سمت مکانیزه در تمام مراحل حرکت کند متوقف نشد و بانک کشاورزی پا به پای کشاورزان و سیاست های وزارتخانه این ضرورت اجتناب ناپذیر را دنبال کرد و در دولت سیزدهم بیش از پیش بر این موضوع تاکید شد و میزان هم سوئی و همراهی بانک کشاورزی که در ماه های پایان سال 1400 مدیر جدیدی را تجربه می کرد بیشتر شد.

به گونه ای که طبق آمار اعلام شده رسمی مرکز مکانیزاسیون وزارت جهادکشاورزی که در حال حاضر دچار حادثه شده است و یا آمارها و مستندات بانک کشاورزی، آشکار می سازد که امسال در دولت سیزدهم تاکنون مبلغ 5 هزار میلیارد تومان اعتبار به مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافته که از همان ابتدای سال به استانها ابلاغ شده که از این رقم مبلغ 3 هزار و 700 میلیارد تومان به تفکیک 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای زراعت و حدود هزار و 200 میلیارد تومان برای باغبانی اختصاص یافته است و مابقی این اعتبار برای سایر تجهیزات کشاورزی می باشد.

گفتنی است این رقم 67درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد، گفته می شود دکتر مهدی رضائی سرپرست بانک کشاورزی تاکید داشته است که برای افزایش این رقم و ادامه روند حمایت از مکانیزاسیون کشاورزی برنامه ای در دستور کار دارد.

 

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .