سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل روز: تامین نقدینگی برای تولید توسط بانک کشاورزی و بحث های تورمی

 

 

کاج پرس- 30/ 05/ 1401

بسیاری از صاحب نظران اقتصادی به ویژه در کشور ما که با بحران تورم فزاینده ای مواجه شده است و آمار و ارقام حکایت از افزایش تورم نقطه به نقطه و یا تورم ماهیانه به ویژه در حوزۀ مواد غذایی دارد؛ چنین اظهار نظر می کنند که یکی از عوامل ایجاد تورم، اعطای تسهیلات و توزیع نقدینگی است و باید نقدینگی در دست مردم به ویژه نقدینگی های سرگردان به شدت کاهش یابد.

آخرین آمار رسمی بانک مرکزی در پایان خردادماه گذشته نشانگر وجود بیش از 5100 هزار میلیارد تومان نقدینگی است که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته 37.8درصد رشد داشته است. حتما باید نگران شد و سیاست هایی اتخاذ کرد که از تزریق هرگونه نقدینگی به بازار جلوگیری شود، زیرا خاصیت این گونه نقدینگی ها که مستقیم وارد عرصه تولید نمی شود، حرکت سیال آنها به سمت کالاهای سرمایه ای است که با پرجاذبه شدن سود این یا آن کالا همچون مسکن، مسکوکات، خودرو و ارز به یکباره چون حمله ملخ ها به مزارع و باغات هجوم می آورند و تعادل بازار و اقتصاد را بهم می ریزد و موجب افزایش شدید تورم غیرقابل کنترل می شوند.

در کنار این نظریه که تزریق پول به جامعه موجب تورم می شود، نظریه اقتصادی دیگر وجود دارد که اگر نقدینگی به صورت متوازن در مسیر تولید اشتغال زا قرار گیرد، علاوه بر اینکه ایجاد تورم نمی کند بلکه می تواند به عاملی باز دارنده در مقابل تورم قرار گیرد.

این نظر در رابطه با تولیدات کشاورزی که نقدینگی به صورت مواد اولیه یا نهاده های تولید تزریق می شود علاوه بر تثبیت قیمت نهایی محصولات، بازار را متعادل می کند.

بانک کشاورزی یکی از نهادهای پولی است که با حمایت گسترده بخش عمده ای از منابع مالی اش برای کشاورزی چه در عرصه سرمایه گذاری مولد اشتغال زا و چه تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان نقش مثبت و سازنده ای در بازدارندگی تورم ایفا می کند.

این موضوع وقتی حائز اهمیت است که دریابیم اقتصاد کلان کشاورزی به رغم ایجاد حداقل 11درصد از ارزش افزوده ملی و بهره مندی به میزان فقط 4درصد از تسهیلات و اعتبارات؛ با مشکل کمبود نقدینگی دست به گریبان است. لذا نقدینگی تخصیصی از سوی بانک کشاورزی و یا هر بانک دیگر به بخش کشاورزی و تولیدات آن نه تنها تورم زا نیست بلکه تعادل را در بازار و اقتصاد ایجاد می کند.

در شرایط کنونی که بخش عمدۀ مردم از دشواری تامین معیشت و تهیه مواد غذایی نه به علت کمبود بلکه گرانی قیمت ها رنج می برند، اعطای تسهیلات ارزان کم بهره از سوی بانک کشاورزی به واحدهای تولید یا برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی؛ دوران ساز است و باید مورد توجه تصمیم سازان اقتصاد کلان کشور قرار گیرد و سمت و سوی نقدینگی را به کشاورزی سوق دهند و بانک کشاورزی را که بخش عمده ای از منابع خود را به تقویت و حمایت از تولیدکنندگان و تولیدات کشاورزی اختصاص داده است، به طور جدی حمایت کنند.

همچنین دولت به این نکته توجه کند که یکی از راه های مقابله با تورم روزافزون و کاهش آن همین موضوع است که نقدینگی را به حلقه های متعدد زنجیره بهم پیوسته تولیدات کشاورزی اعم از عرضه محصولات در داخل یا صادرات و تسخیر بازارهای جهانی جهت دهد.

این بحث در شرایط کنونی که از نرخ ارز ترجیحی رانتیه فاصله گرفته ایم و تا حدودی بازار داخل و صادرات محصولات کشاورزی رقابتی شده است؛ بانک کشاورزی به عنوان حامی درجه نخست تولید و سرمایه گذاری در کشاورزی می تواند ایفای نقش اساسی داشته باشد و در حال حاضر با تاکید بر امنیت غذایی؛ کمبود نقدینگی بانک کشاورزی می تواند مساله ساز باشد.

حجت اله انصاری (جابری)

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .