جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل روز: تاثیر بانک کشاورزی بر رونق و گسترش فعالیت های شیلاتی

 

 

 

کاج پرس- 03/ 06/ 1401

 

آخرین خبرها حاکی از آن است که بانک کشاورزی در کنار حمایت از بخش های مختلف اقتصاد کشاورزی، حسب اهمیت فوق العاده امنیت غذایی کشور و ایجاد شرایط فراوانی مواد غذایی به عنوان یکی از شاخص های تامین و تقویت زیرساخت های کشاورزی از ابتدای سال جاری تا 22 مردادماه مبلغی بالغ بر 6 هزار میلیارد ریال نقدینگی برای سرمایه گذاری در بخش شیلات با شرایط سهل تامین کرده است.

این خبر حاکی از پرداخت این مقدار تسهیلات با شرایط سهل 12درصد در قالب "شیلات کارت" است که در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

نکته حائز اهمیت در عرصه تامین این مقدار نقدینگی؛ بهره مندی طیف وسیعی از فعالان و متقاضیان سرمایه گذاری بوده است به گونه ای که 1566 نفر سرمایه گذار برای احداث واحدهای قابل بهره برداری از اعطای این تسهیلات استفاده کرده اند.

این رویکرد بانک کشاورزی در چارچوب همسویی با سیاست های امنیت غذایی وزارت جهادکشاورزی برای کاهش فشار به سایر منابع تامین پروتئین حیوانی از جمله دام و طیور که برای تامین نهاده ها بعد از تغییر نرخ ارز ترجیحی با مشکلاتی مواجه شده اند، صورت گرفته است.

هدف دیگر این رویکرد جدید بانک کشاورزی کمک به تنوع غذایی اقشار مختلف جامعه است زیرا متوسط مصرف فرآورده های شیلاتی در ایران پایین تر از متوسط جهانی است و سرمایه گذاری برای افزایش تولید ماهی و آبزیان که به نام غذای سلامت شناخته می شود؛ می تواند به افزایش مصرف بیشتر و کاهش قیمت تمام شده این فرآورده ها منجر شود.

این دستاورد که پیش از این کم سابقه بوده است حاصل این نوع نگرش اقتصادی است که شعب بانک کشاورزی در استان های مختلف در قالب طرح های توجیهی با امکان بازدهی مطلوب متقاضیان را حمایت کرده اند.

در همین چارچوب هفته گذشته (26 مردادماه) دکتر ساداتی نژاد هم در جلسه قرارگاه دیپلماسی غذایی وزارت جهادکشاورزی گفت: باید از ظرفیت تشکل های بازرگانی بخش خصوصی از جمله اتاق تعاون اصناف در زمینه توسعه صادرات محصولات آبزی استفاده شود. وی در همین نشست بر اهمیت تولید و صادرات محصولات بخش آبزی پروری و رفع موانع پیش روی این بخش تاکید کرد و افزود: ایران به دلیل وسعت زیاد نوار ساحلی، منابع آبی داخلی و خارجی و گونه های متنوع دریایی از جمله مستعدترین کشورهای جهان در حوزۀ آبزی پروری است.

وزیر جهادکشاورزی یادآور شد: مصرف آب شیرین کمتر، بهره وری بالای آبزیان در مقایسه با سایر گونه های پروتئینی (گوشت گاو، گوسفند و مرغ) و بازار رو به رشد داخلی و خارجی از جمله مهم ترین دلایل توجه به توسعه آبزی پروری است.

این نگرش و رویکرد در وزارت جهادکشاورزی، آشکار می سازد حمایت از فرآورده های شیلاتی یک راهبرد اقتصادی است که بانک کشاورزی به رغم تنگناهای اعتبار، حمایت جدی از سرمایه گذاری در شیلات را در دستور کار قرار داده است.

حجت اله انصاری (جابری)

 

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .