چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزیر با دست پر از عملکردها؛ در نشست گسترده با خبرنگاران

 

 

 

 

کاج پرس- 07/ 06/ 1401

 

به مناسبت هفته دولت و در ششمین روز، وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران خبرگزاری های عمومی و رسانه های تخصصی بخش کشاورزی حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

در این نشست، وزیر سرفصل های عمده عملکرد وزارتخانه، برنامه های در حال انجام و آنچه در آینده برای تحول در کشاورزی کشور در دستور اجرا قرار گرفته است را با خبرنگاران در میان گذاشت و بر اهمیت غذا و جهانی شدن آن تاکید کرد. ایشان در عین حال یادآور شد که تامین غذا و فراوانی آن برای تمام دولت ها در اولویت قرار گرفته است و از نمایندگان رسانه ها خواست که به موضوع امنیت غذایی و فرهنگ سازی در عرصه مصرف بهینه غذا توسط دهک های مختلف جامعه توجه بیشتری داشته باشند.

 

راه اندازی فاز اول رصد خانه آمار و ارقام درست کشاورزی

وزیر در پاسخ سوالات خبرنگاران به راه اندازی فاز اول رصد خانه کشاورزی و تکمیل مراحل آن تاپایان سال و همچنین حضور مستمر خود هر روز چهارشنبه ساعت 4 بعدازظهر در این رصدخانه برای تدقیق آمار و ارقام کشاورزی اشاره کرد. وی گفت: راه اندازی این رصدخانه تلاشی است برای جلوگیری از اعلام آمار و ارقام عملکردهایی که بعضا نارسا یا متناقض و غیر واقعی در رسانه ها و از سوی بخش هایی از وزارتخانه انعکاس می یابند. وزیر تایید کرد که با آمار نادرست و غیر دقیق نمی توان برنامه دقیق تهیه و تدوین و اجرا کرد.

 

تشکل ها برای قبول مسئولیت های وظایف دولتی خود را ارتقا دهند

دکتر ساداتی نژاد با انتقاد تلویحی و ظریف از واگذاری مسئولیت به تشکل ها گفت: از اعتقادات راسخ اینجانب است که این مهم انجام شود، ولی تشکل ها هم باید خود را ارتقا دهند و آمادگی لازم را فراهم سازند. وزیرتاکید کرد این تحول بدون آمادگی تشکل ها به نتیجه نمی رسد.

 

 

وزیر: مخالف قیمت های دستوری هستم اما ناگزیری هایی وجود دارد

در همین زمینه وزیر گفت: اینجانب مخالف قیمت های دستوری بوده و هستم ولی در شرایط خاص از جمله وضعیت کنونی تامین معیشت مردم، دولت می بایست در جاهایی دخالت کند که فشار بر دهک های پایین جامعه کمتر شود.

 

 

آبخیزداری و آبخوانداری به بخش خصوصی واگذار می شود

وزیر در چارچوب همین بحث و با محاسبه هزینه های لازم برای اجرای کامل آبخیزداری و آبخوان داری در سطح 90 میلیون هکتار در سراسر کشور گفت: برآوردهای هزینه ای برای اجرای سازه های این مسئله مهم در قالب بودجه دولت نمی گنجد و ضروری است این کار با مشارکت بخش خصوصی انجام شود که طرح آن تدوین و به هیات دولت برای ارائه یک لایحه به مجلس تدوین شده است. وزیر تاکید کرد: فقط با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در اقلیم های متفاوت ما می توانیم ظرف مدت کوتاهی دیگر شاهد بروز سیل های ویرانگر در کشور نباشیم.وزیر تاکید کرد: این عرصه مهم تحول ساز از توان دولت خارج است و باید بخش خصوصی را با تمهیدات قانونی و مقرراتی که برای تبدیل به قانون تدوین شده، تشویق کنیم که به میدان بیاید.

 

تغییر نرخ ارز اقدامی شجاعانه و مفید برای کشاورزی

وزیر در حوزه مسائل زیر بنایی در عرصه کشاورزی به اقدام شجاعانه دولت در تغییر نرخ ارز 4200 تومانی به نیمایی آن هم در سال اول فعالیت دولت اشاره کرد و گفت: این تصمیم نه تنها در بخش کشاورزی، بلکه در عرصه اقتصاد و بازرگانی در سطح کلان، تحولات چشمگیری در پی دارد. در بخش کشاورزی نیز به رغم مشکلات بسیاری که ایجاد می شود و مفید و سرنوشت ساز است و کشاورزی را جایگاهی واقعی خواهد نشاند و در عرصه رقابتی سالم و کیفیتی بی سابقه در حوزه بهره وری و مرغوبیت کالا قرار خواهد داد، در میان مدت نیز صادرات کالاهای کشاورزی را به نفع تولیدکنندگان و کشاورزان پایدار خواهد کرد و بهبود می بخشد.

 

آئین نامه و مقررات کشت فراسرزمینی به هیات دولت تقدیم می شود

آقای وزیر در بخش دیگری، به تدوین آئین نامه و مقررات کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: آئین نامه کشت فراسرزمینی بعد از گذشت سال ها از طرح این موضوع تدوین شده و هماهنگی های لازم با وزارت امور خارجه در این زمینه انجام شده است.

 

افزایش تولید گندم در سایه تصمیمات مقتضی و به هنگام

دکتر ساداتی نژاد در حوزه تصمیات موثر اتخاذ شده در بازرگانی پیش از تولید محصولات کشاورزی به اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به مبلغ 7 هزار و پانصد تومان در شهریور ماه گذشته اشاره کرد و ضمن یادآوری اعلام قیمت مجدد 11 هزار و 500 تومان در سوم فروردین امسال جلسه هیات دولت، تاکید کرد که این تصمیمات عاجل و به موقع موجب افزایش روی آوری کشاورزان به کشت گندم و دست یابی به خرید تضمینی گندم در سال جاری و تاکنون به بیش از 7 میلیون و پانصد هزار تن شد.

 

کاهش قیمت مواد غذایی در راه است

دکتر ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد که با تدابیر اتخاذ شده و اجرای دیپلماسی کشاورزی همه جانبه، کاهش قیمت اقلام مختلف مواد غذایی پر مصرف برای مردم به زودی امکان پذیر گردد.

وزیر در همین زمینه گفت: خوشبختانه، به رغم خشکسالی، تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت تمام شده در فرایند تولید، با افزایش تولید مواجه شدیم و البته دریغ است در اینجا به عزم ملی کشاورزان عزیز کشورمان اشاره نکنم که به رغم فرایند پرچالش تغییر نرخ ارز و زیان های اقتصادی ناشی از آن در فعالیت هایشان، با غیرتمندی مثال زدنی صحنه تولید را به مثابه صحنه نبرد برای دفاع از مردم حفظ و به یاری دولت و ملت آمدند که البته این مسئله برای دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی فراموش شدنی نیست و جبران خواهیم کرد .

 

 

ایران و قدرت برتر غذایی در منطقه جنوب غرب آسیا

آقای وزیر همچنین یادآور شد: با بررسی واقعی ظرفیت های موجود در عرصه کشاورزی، دام، طیور و آبزیان با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز در فرایندهای پیش از تولید اعم از تحقیقات تا کاشت و برداشت، ایران می تواند صاحب قدرت غذایی برتر در منطقه جنوب غرب آسیا باشد.

دکتر ساداتی نژاد همچنین به اهمیت فوق العاده پرورش زنبور عسل برای بهره گیری از نقش تعیین کننده آن در کشاورزی اشاره کرد.

در این نشست، موضوعات روز دیگری همچون افزایش 25 درصدی تولید برنج و احتمال کاهش قیمت آن، تعامل با واردکنندگان برنج برای عدم عرضه برنج خارجی تا پایان فصل برداشت، رفع هر گونه ممنوعیت برای صادرات دام زنده و تفاهم نامه صادرات مرکبات و عسل به چین و لبنیات به روسیه، فرهنگ سازی مصرف مرغ سایز و گسترش صادرات آن به کشورهای منطقه و مذاکره با طرفداران نژاد لاین بابل کنار و امکان واردات نژادهای خارجی مانند راس، جلوگیری از هر گونه محدودیت برای واردات نهاده های دام و طیو،ر خوداتکایی گندم در سال 1402، اعلام قیمت های تضمینی به ویژه گندم تا 15 شهریور ماه و تا سمت گیری کشاورزی به سوی کشاورزی اقتصادی و تجاری، مطرح شد.

نگاه به غذا به عنوان یکی از ابزارهای اقتدار ملی، ابزار آب بها برای رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و توسعه صادرات دیپلماسی محور، تهیه پایلوت ده شهرک کشاورزی با ویژگی های خاص که تمام کارها یک جا در این شهرک ها انجام شود، رفع تداخل از 1/1 میلیون هکتار اراضی کشور تاکنون و مردمی سازی کاشت نهال و گسترش سرمایه گذاری در شیلات نیز از دیگر گفتگوهای و سوالات مطرح در این نشست بود که علیرغم ضیق وقت و برنامه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی برای هفته دولت در ساختمان وزارتخانه، با کمک روابط عمومی تلاش شد به تمامی سوالات پاسخ داده شود.

 

فرانک مسعودی

 

 

 

------------------------------------

 

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

 

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .