پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل روز: « الگوی کشت» به مثابه حمل سنگ آسیاب سنگین در اثاث کشی

 

 

کاج پرس- 23/ 07/ 1401

اولین خبر ناامید کننده در مورد اجرای الگوی کشت در خوزستان و حوزه آبی کرخه در غرب این استان به دلیل خشکسالی و کم آبی شدید انعکاس یافت.

گرچه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان که این خبر را در کنار تصویب اجرای الگوی کشت در سایر مناطق استان اعلام کرده است، در مورد وسعت سطح زیر کشت و نوع محصولات زراعی که مشمول این خشکسالی می شود اطلاعی نداده، اما همین پدیده آشکار می سازد که تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی و عدم اعلام تامین اعتبار 40 هزار میلیارد تومانی برای اجرای این رفورم کشاورزی در اولین سال اجرا که حتی در بودجه سنواتی امسال نیز پیش بینی نشده است، تردیدهایی در فرضیه سه گانه خیام نکویی رئیس سازمان تات که غالبا با فرض های اگر مگر در مورد برنامه های آینده کشاورزی کشور اظهارنظر می کند ایجاد کرده است.

 

ایشان سه فرضیه واقع بینانه، خوش بینانه و بدبینانه برای آینده الگوی کشت، بدون اشاره به ضرورت تامین اعتبار آنها در روز رونمایی الگوی کشت اعلام کرد.

به واقع، در اجلاس سراسری ابلاغ الگوی کشت، از هر دری به ویژه در عرصه توانایی های علمی، فنی و تجربی و جزئیات اجرای آن در استان ها با شرایط آب و هوایی مختلف سخن گفته شد الا از محل و چگونگی تامین اعتباری 30 تا 40 هزار میلیارد تومانی برای اجرا!

 

محل تامین این رقم، نه تنها به صراحت از سوی هیچکدام از سخنرانان اعم از وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاورزی یا مسئولانی که از بخش های مختلفی مانند مجلس یا نهاد ریاست جمهوری و سایر ارگان ها آمده بودند اعلام نشد، بلکه بین رقم 30 هزار میلیارد تومانی آقای وزیر و 40 هزار میلیارد تومانی معاون برنامه ریزی نیز اختلاف فاحش 10 هزار میلیارد تومانی وجود داشت.

 

به عبارتی، باید به نهادهای شرکت کننده که برای برداشتن «سنگ سنگین الگوی کشت» در این مراسم حضور داشتند به صراحت گفت؛ بدون تصویب و تامین این اعتبار نباید از وزارت جهاد کشاورزی انتظار معجزه داشت، زیرا حتی اگر این اعتبار هنگفت از سوی دولت، پس از تصویب مجلس و عدم رد آن از سوی شورای نگهبان، تصویب و ابلاغ شود، گرچه غالبا مجلس نمی تواند مصوباتی که برای دولت بار مالی دارند را تصویب کند، بدون پیش بینی دقیق و درست و آمادگی برای مقابله با موضوعاتی چون مصائب جوی، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و بعضا سیل به عنوان موانع جدی اجرای الگوی کشت، نمی توان به این مهم دست یافت.

 

به واقع الگوی کشت به مثابه سنگ آسیابی سنگین در گوشه حیاطی قدیمی در یک خانه پر جمعیت با اتاق های متعدد است که هر بار هنگام اثاث کشی اهالی خانه عزمشان را جزم می کنند آن را بلند و جابجا کنند اما نمی توانند در نتیجه همه وسایل حمل و نقل می شوند اما سنگ آسیاب همانجا می ماند تا نوبت های بعدی و بعدی!

این بار نیز سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی عزمش را برای این جابجایی یعنی همان اجرای الگوی کشت جزم کرده، ولی ظاهرا دولت نمی تواند یا نمی خواهد حداقل در سال جاری بودجه و اعتبار مورد نیاز را با صراحت و شفاف اعلام کند. در عین حال باید در نظر داشت که تعیین قیمت رقابتی برای تمامی کالاهای اساسی در مقابل قیمت انواع صیفی و سبزی و تره بار به گونه ای باشد که همراهی داوطلبانه کشاورزان را جلب کند.

منصور انصاری

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .