پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل کشاورزی روز

در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، چه بسا مرغ، اعضای دیگر کابینه را هم ببرد!

در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، چه بسا مرغ، اعضای دیگر کابینه را هم ببرد!

چهارشنبه 23 فروردین 1402   17:12

کشاورزی آینده جهان- منصور انصاری

با درج یادداشتی در «کشاورزی آینده جهان» با عنوان «مرغ، وزیر را بُرد!» (→ روی عبارت کلیک کنید)، بلافاصله بعد از برکناری دکتر ساداتی نژاد و اعلام سرپرستی آقامیری برای اداره وزارتخانه، دوستانی گرچه اندک چنین اظهارنظر کردند که ساده انگاشتن مخاطب است اگر علت این جابجایی را افزایش قیمت مرغ بدانیم و هیچ وزیری طی 40 سال گذشته به این دلیل برکنار نشده است!

طبعا این دوستان با کمی دقت و فراتر از آنچه در تیتر آمده است و البته با مطالعه متن درمی یابند که افزایش قیمت مرغ یک الگو و دریچه ای برای طرح بحث اصلی یعنی ناتوانی در اداره اقتصاد کلان کشور و به تبع آن اقتصاد کشاورزی است که طی سالیان اخیر به شدت سیاسی شده و فراتر از آن به کانون جولان سیاسی کاران در همه نهادها از جمله مجلس تبدیل شده است.

اگر دوستانی که چنین اظهارنظرهایی را در سایت های مجازی مطرح می کنند، متن یادداشت را مطالعه می کردند و یا شناخت بیشتری از مقالات تحلیلی و ساختاری مندرج در پایگاه کشاورزی آینده جهان داشتند متوجه می شدند آنچه در متن این یادداشت کوتاه آمده است طی چند سال گذشته به صورت مبانی نظری در مورد وضعیت کشاورزی و جایگاه اقتصاد سیاسی آن در اقتصاد کلان کشور و در مصادیق متعدد سیاست گذاری و برنامه ریزی این وزارتخانه و مسائل و مشکلات کشاورزان و مردم مطرح شده و سیاست ها و برنامه ها مورد نقد قرار گرفته است.

متن این یادداشت هم به همین مبانی نظری اشاره دارد. آنجا که می نویسد: «باید واقعیت را گفت، آنکه در آینده می آید خواه آقامیری باشد خواه کسی دیگر، در ساختار یک اقتصاد در هم ریخته و منزوی از اقتصاد جهانی و کمبود شدید ارزی و بن بست های دریافت منابع مالی حاصل از فروش نفت و گاز نمی تواند برای بهبود وضعیت کشاورزی به ویژه در عرصه دام و طیور که از نظر تامین مواد اولیه بیش از 80 درصد وابسته به واردات است کاری از پیش ببرد.»

طبعا کسانی که فقط تیتر خوان هستند و به خود زحمت خواندن متن را نمی دهند، قضاوت های سطحی و کم مایه می کنند. به عبارتی، افزایش قیمت مرغ و تاثیر آن بر جابجایی وزیر یک تکانه است.

این تکانه افزایش قیمت مرغ با توجه به شرایط اقتصادی کشور تا آنجا معنی دارد که می تواند حتی رئیس جمهور را نیز با خود ببرد چه برسد به وزیر، ولی دولت برای اینکه وجه نابسامانی و درهم ریختگی خود خواسته اقتصاد کشور را پنهان سازد چنین جلوه می دهد که مثلا این وزیر بی کفایت و ندانم کار است و اگر برود و شخص با کفایت دیگری بیاید وضعیت بازرگانی محصولات کشاورزی و تنظیم بازار آنها بهبود می یابد و با افزایش قیمتی در مواد غذایی مواجه نخواهیم بود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود.

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .