چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

از کرامات شیخ ما این است؛ شیره را خورد و گفت شیرین است!

از کرامات شیخ ما این است؛ شیره را خورد و گفت شیرین است!

 

چهارشنبه نهم تیر 1400                         11:59

کاج پرس:

در آخرین افاضات رئیس سازمان دامپزشکی که طی نامه ای به سازمان های دامپزشکی سراسر کشور ابلاغ شده این است که «کشتار انواع دام مولد آبستن ممنوع است».

نامه رئیس سازمان دامپزشکی کشور، دامنه این ممنوعیت را علاوه بر گاو، به گاومیش، گوسفند و بز آبستن نیز گسترش داده و از روسای دامپزشکی تابعه در استان ها و شهرستان ها خواسته است ترتیبی اتخاذ کنند که دستورالعمل ممنوعیت کشتار دام های مولد آبستن در کشتارگاه های مجاز به صورت تشدیدی اجرا شود.

این دستورالعمل نپخته که گویا درکی از شرایط به وجود آمده ندارد، به مثابه تمثیلی قدیمی است که اربابی به رعیت خود می گوید «این بز را بدوش و رعیت می گوید قربان نر است، شیر نمی دهد، ولی ارباب همچنان اصرار دارد بز دوشیده شود»!

آیا قرار است در وضعیت فعلی کمبود، نبود، گرانی علوفه و خشکسالی که در آینده نزدیک نیز تشدید خواهد شد، دامدار مجبور شود باز هم طبق دستورالعمل های مشابه، علوفه چند برابر گران شده را خریداری و شیر خود را با زیان عرضه کند؟

ماکنعلی که طی یک سال گذشته و از وقتی که سکان سازمان دامپزشکی را در دست گرفته، مدام برای «نشدنی ها» دستورالعمل «شدن» صادر می کند، حتما متوجه نیست هیچکس همچون دامدار دلش برای دام آبستن خود نمی سوزد!

در این ارتباط بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبرداد: ممنوعیت کشتار دام‌های مولد و آبستن

تلاش برای حفظ تولید شیر، جلوگیری از افزایش قیمت، زیان مصرف کنندگان و کاهش مصرف شیر و مواد لبنی + اصل نامه

دام آبستن هم روانه کشتارگاه می‌شود

 مانع زدایی از تولید و دفاع از قیمت واقعی شیر

اصولا اگر بحث ضرر و زیان هنگفت در میان نباشد، هیچ دامدار یا گوسفند داری که عقل سلیم دارد گاو یا گوسفند آبستن خود را روانه کشتارگاه نمی کند و اعزام دام های آبستن به کشتارگاه از سوی دامداران، ناشی از استیصال، اجبار و بن بست است نه از روی سرخوشی و سودجویی!

در واقع، ماکنعلی که بعد از قبول پست خود تغییر نگرش داده و برای حفظ این سمت به یکی از آمرین و مروجین حل دستوری مسائل دامپروری کشور تبدیل شده است، باید متوجه باشند که تبعات این دستور العمل، کشتار قاچاق دام های آبستن است، زیرا دلالان دست به سینۀ فرامین این چنینی، آماده اند که دام های سبک و سنگین آبستن را از دامداران خریداری و گوشت و امعاء و احشاء آنها را پس از کشتار در پستوهای کاروانسراها، بیغوله ها و باغات به واحدهای صنعتی با قیمتی کمتر از قیمت متعارف به راحتی به فروش برسانند.

چرا صاحبان این دستورها، خود را به بی خبری از وضعیت قیمت شیر و گرفتاری دامداران می زنند و برای رفع تکلیف از خود سعی دارند صورت مسئله را پاک کنند؟

چطور است ایشان و مسئولان دیگر متوجه نیستند اعزام دام های مولد و آبستن یک بحران قریب الوقوع است نه تصمیم فردی این یا آن دامدار که دستورالعمل کلی بر آن صادر می شود؟

مسلماً، «شیره شیرین» است و احتیاجی به گفتن ندارد و بدون تردید، برای حفظ ذخایر ژنتیک و آسیب جدی به تولید، نباید دام های زنده و آبستن به کشتارگاه اعزام شوند ولی راه حل، این نامه های دستورالعملی نیست!

منصور انصاری

با کلیک روی تصاویر زیر, به شبکه های اجتماعی کاج پرس بپیوندید:                                                                                 

        

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .